Se film fra stormfloden Urd ramte Vikingeskibsmuseet

Udgivet 29/12-2016

Vikingeskibsmuseets fotograf har fulgt det store arbejde, der blev iværksat for at modstå stormfloden Urd.

Vikingeskibsmuseets fotograf har klippet en film sammen fra timerne før, under og efter stormen Urd, der medførte forhøjet vandstand i Roskilde Fjord på 150 cm over daglig vande.

› <link https: webtv.vikingeskibsmuseet.dk external-link-new-window internal link in current>Klik her og se film om stormen Urd og alle forberedelserne:

50 medarbejdere og frivillige arbejdede hele 2. juledag for at sikre Vikingeskibsmuseet i Roskilde mod stormen Urd.

Det indebar blandt meget andet, at Vikingeskibshallens store vinduesparti mod fjorden blev afstivet med plader på indersiden, da vinduespartiet er bygningens absolut svageste punkt. Det blev svækket under stormen Bodil, hvor detvar under stærkt pres af de enorme vandmængder.
Desuden blev alle døre, sprækker og vinduer forseglet med skum, tape og sandsække. Også brønddæksler og rørindføringer blev lukket med skum, så vandet ikke kunne trænge ind den vej.

I alle bygninger blev der opsat generatorer, så pumperne stadig kunne køre, hvis strømmen skulle gå. Fra midnat blev de fremmødte inddelt i pumpehold, der natten igennem holdt øje med, om vandet skulle trænge ind.

Alle forberedelserne viste sig at holde, og da vandet langsomt trak sig tilbage i løbet af dagen den 27. december, var der ingen alvorlige skader at melde.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen