Vikingeskib afsted på fredeligt kulturtogt til Kina

Det knap 10 meter lange vikingeskib 'Eik Sande' har været udstillet i afgangshallen i Københavns Lufthavn de seneste 10 måneder. Efter et kort smut omkring Vikingeskibsmuseet, går skibets rejse nu videre til Suzhou nær Shanghai. Foto: Werner Karrasch
Det knap 10 meter lange vikingeskib 'Eik Sande' rejser fra Roskilde til Kina for at kaste glans over udstillingen ”Dragons of the Northern Seas”
Udgivet 13/01-2015

For første gang nogensinde åbner et museum i Kina til marts en større udstilling om vikinger. Derfor tager vikingeskibet Eik Sande nu turen fra Roskilde til Kina, for at kaste glans over udstillingen ”Dragons of the Northern Seas”. I lasten er blandt andet en romaskine.

Udstillingen om 'De nordlige haves drager' er en del af den særlige dansk-kinesiske kultursatsning, og når museet i Suzhou slår dørene op 27. marts – 28. juni 2015, får de kinesiske museumsgæster en enestående mulighed for at stifte bekendtskab med vikingernes kultur, håndværk og betydning for det danske samfund. Og ikke mindst med vikingernes raffinerede skibsbyggerkunst.

"Udstillingen kommer til at vise nogle af de fornemste genstande fra vikingetidens Danmark", siger direktør for Sydvestjyske Museer Flemming Just. Han står i spidsen for udstillingen og konsortiet bag udstillingen bestående af Nationalmuseet, Aarhus Universitet, Sydvestjyske Museer og Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Fascinerende skibsfortællinger

Vikingeskibet 'Eik Sande', som i den kommende uge sendes som fortrop til Kina, er en minutiøs rekonstruktion i fuld skala af en båd fra det berømte norske Gokstad-fund. Båden, der lå knust ved en mægtig mands gravmæle, er omhyggeligt genskabt af bådebyggerne på Vikingeskibsmuseet i Roskilde og viser, hvordan vikingerne forstod at vælge det rigtige tømmer og udnytte træets naturlige form.

"Vikingerne var søfarere, og deres fantastiske evne til at krydse havene for at plyndre, erobre, handle og bosætte sig i tre verdensdele, forandrede verden i perioden 800-1050. Vi vil vise folk i Kina, hvordan vikingerne havde et særligt forhold til deres skibe. Deres krigsskibe, handelsfartøjer og fiskerbåde havde stor symbolsk værdi, og skibene var en vikings hjem på de lange togter til så fjerne destinationer som Amerika og Arabien", siger Tinna Damgård-Sørensen, direktør for Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

De seneste måneder har det knap 10 meter lange vikingeskib været udstillet i afgangshallen i Københavns Lufthavn, hvor skibet har fået mange beundrende ord med på vejen. Efter et kort smut omkring Vikingeskibsmuseet for klargøring, går skibets rejse nu videre til Suzhou nær Shanghai. Senere får skibet følge af originale genstande fra Danmarks vikingetid.

Guld, sølv og overarme af stål

Med sig hjem fra deres rejser bragte vikingerne luksusvarer, råmaterialer, klæder, smykker og våben. De mødte nye skikke, som fandt vej til Skandinavien og nordiske håndværkere lod sig inspirere af det fremmede, som de blandede med egne traditioner. På den måde skabte de nye design af ofte enestående skønhed.

"Vi har udvalgt en række udsøgte eksempler på vikingernes kunsthåndværk af sølv og guld for at vise, hvor langt fremme skandinavisk design var, allerede for mere end 1000 år siden", siger professor Søren Sindbæk, Aarhus Universitet. At sejle og ro en båd som Eik Sande er en opgave, der kræver otte mand med overarme af stål. Derfor medbringes også en særlig romaskine, hvor udstillingens besøgende kan prøve kræfter med en vikingesømands hverdag samt tøj, våben og værktøj til de arbejdende værksteder.

Samarbejde og støtte

Udstillingen er skabt i et samarbejde mellem Sydvestjyske Museer, Aarhus Universitet, Vikingeskibsmuseet og Nationalmuseet, der rummer nogle af de fineste arkæologiske samlinger i Danmark.  Udstillingen er muliggjort gennem en stor donation fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formål.
Sø- og landtransporten med container er finansieret af Maersk Line.

Vikingeskibet, romaskinen, dragter samt rekonstruktioner af våben og værktøj, der skal bruges til den levende formidling i udstillingen, i pakkes i container på Vikingeskibsmuseet i Roskilde tirsdag den 20. januar.

Fakta:

Dragons of the Northern Seas  - The Viking Age of Denmark
Særudstilling på Suzhou Museum, Kina

Åbning 27. marts 2015. Udstillingsperiode 28. marts - 28. juni 2015
'Dragons of the Northern Seas' er skabt på initiativ af museerne i de to venskabsbyer, Suzhou og Esbjerg.

Udstillingen er udarbejdet i samarbejde med Suzhou Museum og et konsortium bestående af nogle af Danmarks førende museer og forskningsinstitutioner: Sydvestjyske Museer, Aarhus Universitet, Vikingeskibsmuseet og Nationalmuseet, der rummer nogle af de fineste arkæologiske samlinger i Danmark.

Suzhou Museum regnes for et af Kinas bedste og har et årligt besøgstal på 1,5 mio. Suzhou har mere end 5 mio. indbyggere og er en af Kinas gamle kulturbyer.

Kina som fokusområde for kulturudveksling:
Kulturudvekslingen mellem Danmark og Kina forstærkes i 2014 og 2015 med en særlig kultursatsning, der involverer en række toneangivende kulturaktører i begge lande.
Indsatsen strækker sig fra oktober 2014 til maj 2015.
Den dansk-kinesiske kultursatsning er blevet til i et tæt samarbejde mellem Kulturministeriet, Udenrigsministeriet, Det Danske Kulturinstitutcenter og Den Danske Ambassade i Beijing, samt Statens Kunstfond, danske kulturinstitutioner, kunstnergrupper og enkeltstående kunstnere.

Oprettet af Lisbeth Weichel/Rikke Tørnsø Johansen