6. Juli: Mød besætningen

Ærns
Udgivet 05/07-2018

Et lille udtræk af indtryk fra turen indtil nu og motivationer til at være om bord fortalt af nogle besætningsmedlemmer på deres eget sprog.

Ærns, 22 år, fra Denmark

Jeg blev medlem af Ottar lauget for mere eller mindre to år siden. På min første besøgsdag var jeg med til at fylde skibet med ballast - 16 ton sten. Her blev mine øjnet åbnet for, hvor meget arbejde der er i at gøre Ottar klar til sejlads. Jeg var med på sommertogtet sidste år, og det var virkelig en unik oplevelse, som man ikke bare kommer ud for i dagligdagen. Her bestemte jeg mig for, at jeg fremover ville være med hver sommer. I år tog det os to dage, at laste Ottar med alt hvad vi skal bruge til to ugers togt - og der er virkelig mange ting. Fra gummibåd til fortøjninger, kasser til mad og sikkerhedsudstur og hundrede flere ting og sager skal alt sammen pakkes under og over dørken. Men når man så endelig kommer af sted, er det en virkelig dejlig følelse af at have opnået noget! Ottar er jo et meget manuelt skib at sejle. Det er hårdt arbejde og intenst, men det er det hele værd, når vinden bærer én afsted, og pludselg er man i en ny havn. Nu er vi på Anholt (igen), og det er jo en dejlig ø. Flere gange er der blevet sagt, at hvis man skulle blæse inde, så var Anholt ikke det værste sted at være.

Vera fra Portugal

Crónicas de uma portuguesa a bordo de um barco viking ;) Desde maio que ando a aprender os costumes dos nossos amigos os vikings. Após dois meses de treino aqui estamos nós - no meio do mar kattegat, entre a sjealand e fyn, a viver duas semanas no barco ottar - reconstrucao de um barco de carga norueguês do ano 1080.Começamos a nossa aventura este sabado, com muita carpintaria pelo meio, partindo do porto de roskilde na segunda-feira de manha, rumo ao norte. A primeira noite foi passada em Frederiskund e a segunda em Rørvig. Dai partimos rumo a nordoeste, numa viagem que durou 30h non-stop - 3 equipas de 4 pessoas cada a fazer turnos de 3h. Comida, dormida, casa de banho, tudo a bordo! Mas o mais estraordinário é o trabalho de equipa e o przer de ver s estrelas, lua, jupiter, venus e marte ao mesmo tempo que o vento do mar te sopra na face, seguindo o baladar das ondas nestas noites interminaveis de verao por terras dinamarquesas.

Ulla fra Tyskland

Kurz nach meinem Umzug nach Roskilde, um meine Doktorarbeit in Umweltchemie zu beginnen, wurde ich 2012 aufmerksam auf die Wikingerschiffe im Hafen von Roskilde und ein Schild am Hafen mit den Worten "Bliv medlem af Vikingeskibsmuseets bådelaugene". Es dauerte nicht lange, dass ich Mitglied in Ottars Bådelaug wurde und seit dem hat es mich nicht mehr losgelassen... Das Segeln in den rekonstruierten Wikingerschiffen, die besondere Gemeinschaft von Menschen, die sich im Alltag vermutlich nie über den Weg gelaufen wären...Mittlerweile also zum 7. Mal auf See sind diese Wochen im Sommer immer wieder ein Erlebnis und neue Erfahrungen - sonnige Tage und klare Nächte auf See in denen man selbst nach Sonnenuntergang erahnen kann, wo die Sonne ist, da sie nur knapp unter dem Horizont verschwindet; Segeln mit Geschichte und learning by doing, um herauszufinden, wie die Wikinger vor 1000 Jahren diese Schiffe besegelt haben könnten... 

Thyge fra Denmark

Hej jeg hedder Thyge. jeg er 22 år gammel og til daglig arbejder jeg som lokomotivfører hos DSB i København. Jeg hørte om Ottar og sommertogtet gennem min kæreste Ærns som og også er med på togt i år. Noget af det  fedeste var at mærke intensiteten og den gode holdånd der er ombord, særligt da vi sejlede i 36 timer mellem Rørvig og Anholt. Det var første gang jeg sejlede i mere end 24 timer og det var både hårdt, fedt og fyldt med spændende oplevelser. En af disse oplevelser var en virkelig flot måneopgang på min første natsejlads. Det har været super fedt at sejle med og lærer årets besætning at kende.

Steinar fra Norge

Gjennom byggingen av Saga Oseberg og senere seiling med skipet i Roskildefjord, fattet jeg interesse for fagkunnskapen til ansatte ved Vikingeskibsmuseet og Båtlaugene. Jeg er høvedsmann på Saga Oseberg, og drømmer om å dra på langferd med Klåstadskipet, som nå er under bygging i Tønsberg. Hvor kunne jeg finne et fagmiljø som kunne lære meg mer om å seile? Hvor kunne jeg finne noen med kompetanse og erfaring med et skip som ligner Klåstadskipet mer enn hva Saga Oseberg gjør..? Hvor kunne jeg erfare likheter og ulikheter på vikingskipskopier? 
Jeg ønsket å lære av de beste, og fikk komme med og seile Ottar sommeren 2017. Her erfarte og lærte jeg masse nytt av dyktige og kunnskapsrike skippere, et godt seildyktig og sosialt mannskap, om organisering, oppgavefordeling og matlagning ombord, og ikke minst om å seile råseil under ulike vind-og værforhold i nye farvann. Jeg ble imponert. Trivdes med skippere og mannskap. Fikk gode minner for livet. Da sjansen bød seg til å seile med Ottar i år igjen, var jeg ikke sen om å svare ja. 
Vi norske ble godt mottatt i Rørvig, og følte oss velkomne: Det er godt å være norsk ombord i Ottar! Målet for seilasen var Læsø, men Anholts forbannelse slo til og trakk oss inn i havnen på øya. Nå ligger vi trygt ankret opp og nyter landkrabbelivet som vest vi kan, mens vi håper på god vind for videre seilas om ikke så altfor lenge.

Anastaiia fra Ukraine

Овсяная каша и свежая выпечка на завтрак?Не плох.Когда ты посреди Скогерака на маленьком острове и член экипажа  викинговского корабля Отар)Олично!!!Меня зовут Анастасия и я хожу под парусами викинговские кораблей!.С 2013 года началась моя увлекательная карьера моряка на борту реконструктировоного  викинговского корабля Saga Oseberg в городе Tønsberg. Возможно поэтому я получила эту ценную и уникальную  возможность быть частью экипажа Otar  и выйти под парусом в датской акватории. Изначально маршрут был Roskilde-Læsø и через шведскую акваторию или через Jylland обратно в Roskilde. Экипаж состоит  из 12 человек 4 из которых представляют Norge .Мы вступили на борт в  Rørvig и взяли курс на север по направлению Læsø.По причине слабого ветра сменили курс и пришвартовалис у острова Anholt  в ожидании правильного ветра. Что делает команда? Наслаждаемся жизнью!Остров богат на разные активитеты и является излюбленным местом моряков)Моими ожиданиями были яркие впечатления от пребывания на борту нового корабля и те новые знания которые я приобретаю каждый день находясь вместе с людьми чей опыт заслуживает глубоко уважения. Про такой пример высого проффесионализма шкипера  и слаженой  работы экипажа я хочу упомянуть отдельно.Когда мы заходили в бухту острова Anholt возникли небольшие сложности в лице активного трафика. Не смотря что остров не большого размера количества морского транспорта очень велико:рыбацкие шхуны, паромы,моторные лодки,яхты всех размеров и   с флагами разных стран. Вход в бухту на столько узкий,что разминуться двоим кораблям один из которого копия викинговского корабля,а другой -рыбацкое судно идущее на большой скорости сложно.Нам в экстренном порядке пришлось сдавать назад,что озночало подойти очень близко к отмели. Это грозило сесть на мель,повредить днище и руль. Высокий профессионализм шкипера,его стальной самоконтроль,выдержка и опыт сделали свое дело .Экипаж под правильным и грамотным руководством выдержал эту ситуацию без потерь и паники.Всю сложность ситуации мы оценили уже намного позже когда опасность миновала.Такая слаженная работа экипажа вызывает только восхищение!Я испытываю большое чувство гордости быть часть этой команды !С уважением

Odd fra Denmark

Ottar forlod Roskilde søndag og efter et par dage i søen er vi nået til Anholt. Det blev til en flot natsejlads med god vind og i godt vejr. Natten er en speciel oplevelse på et sejlskib hvor kun andres skibdlys viser at man ikke er helt alene på vandet. På toget har vores besætning været sammensat af 12 sejlere med meget forskellige baggrunde mht nationalitet, køn, alder og erhverv, men det har ikke været en hindring for at skabe et godt team. Interessen for at høre om hinandens liv og indfaldsvinkel til vikingeskibe har været gensidig og åbnet en masse dialoger op. På Ottars togt har vi haft et godt samarbejde som kom til udtryk ved landingen her på Anholt hvor der blev så trangt i havnehullet pga trafik for både ind- og udgående at ankeret måtte kastes for at undgå grundstødning. Roret blev reddet og skibet standset lige i tide da alle var skarpe på opgaven. Vi ligger nu nogle dage her på øen og venter på at vinden skal arte sig og det giver mulighed for nogle oplevelser på land sammen. I morgen venter en tur til fyret og et bad fra de fine strande. 

Lars Bill, Førstereisgutt på Ottar, fra Norge

Sommeren er tid for påfyll - kroppen og sjelen min trenger gode minner, varme dager, sol, vind og den herlige lukten av tjære mens jeg ligger på dørken og hører vannet slå mot skutesiden og jeg ser opp på et fylt råseil som står perfekt i sommerbrisen.I to uker i sommer skal jeg samle på slike dager og krydre de med gode samtaler om vikingskipenes unike egenskaper, seilføring, den lumske avdriften men ikke minst gode historier fra tidligere tokt som vi om bord har vært med på.Tiden går på den beste måten når jeg nå er på Ottar i lag med 11 andre glade råseilere.Jeg mønsteret på Ottar tirsdag ettermiddag i Rørvik og i dag torsdag er vi på Anholt - litt ufrivillig, da vinden ikke bar helt til Læsø. Men etter et drøyt døgn på sjøen, lite søvn og 3-timers vakter hver 6. time, så var det fint å få landfeste og være turist en stund om enn jeg håper det ikke blir for lenge - for det er på sjøen, under seil jeg trives best og får skikkelig påfyll.


Oprettet af Sabine Stubbe Østergaard