- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
- Sommertogter 2023
- Helge Ask i Norge 2022
- Følg Havhingsten fra Glendalough rejse online
- Logbog fra Havhingsten fra Glendalough
Havhingsten på sommertogt 2018
Havhingstens sommertogt 2018 starter den 7. juli og skibet vender efter planen hjem til Roskilde igen den 21. juli.
Havhingsten fra Glendalough er en rekonstruktion af det store langskib Skuldelev 2.Skibet er en krigsmaskine, bygget til høj fart og fragt af mange krigere, Det er en dristig konstruktion, på én gang tung og stærk nok til at bære sit 112 m² store sejl samt let og tilstrækkelig langt til at kunne ros af en besætning på 60 mand. Et kompromis mellem styrke og lethed.
» <link besoeg udstillinger de-fem-rekonstruktioner havhingsten-fra-glendalough-skuldelev-2 _self internal link in current>Læs mere om Havhingsten her..
Fra det øjeblik 'Havhingsten' smider den sidste fortøjning i Museumshavnen den 7. juli og til skibet vender hjem igen, kan du følge rejsen online på Vikingeskibsmuseets hjemmeside.
Om bord på skibet er der monteret kommunikations-udstyr, der gør det muligt at følge skibets sejlads med oplysninger om kurs, fart og position. Oplysningerne sendes fra skibet via satellit til hjemmesiden ca. hvert 15. minut.
Havhingstens besætning skriver hjem via deres og Vikingeskibsmuseets Facebook sider. Her kan alle følge sejladsens små og store historier og oplevelser.
» Klik her for at se Vikingeskibsmuseets facebook side ...
» Klik her for at se Havhingstens Facebook side ...
Så hold øje på hjemmeside og Facebook - måske kommer Havhingsten til en havn nær dig!