Dronning Margrethes begejstring for vikingernes skibe

Hendes Majestæt Dronning Margrethe II klipper båndet til åbningen af den nye museumsø i 1997 fra stævnen af det genskabte vikingeskib Helge Ask. Fotograf Bennie Hansen
Udgivet 12/01-2024

Søndag den 14. januar abdicerer Dronning Margrethe og overlader tronen til sin søn, der herefter bliver Kong Frederik X af Danmark. Vikingeskibsmuseet har haft stor fornøjelse af Dronningens mange besøg på museet og ombord på de genskabte vikingeskibe.

Dronning Margrethe og Vikingeskibsmuseet i Roskilde har fulgt hinanden lige siden begyndelsen af museets historie.

Allerede i 1969 var den unge Prinsesse Margrethe ledsager, da Hans Kongelige Højhed Kong Frederik IX indviede Vikingeskibshallen i Roskilde.

"Dronningen har været en kæmpe opbakning og en kæmpe opmuntring for Vikingeskibsmuseet. Hun har altid stillet op, når noget skulle fejres, både i Roskilde og i udlandet. Det har været fantastisk at have en dronning, som er ægte interesseret i arkæologi og historie, og som man kan føre en inspirerende samtale med i stedet for en formel samtale," siger Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Dagård-Sørensen.

Som helt ung var Dronningens interesse for arkæologien allerede stor og få år inden åbningen af Vikingeskibshallen havde Prinsessen fulgt studier i arkæologi på både Københavns Universitet og Cambridge Universitet i England.

Første vikingesejltur i kærlighedens by

Der skulle gå en del år før Vikingeskibsmuseet fik bygget de første rekonstruktioner af de 1000 år gamle Skuldelevskibe fra Roskilde Fjord. Så første gang, vi fik lov at byde Dronningen velkommen ombord på et af de genskabte vikingeskibe, var i 1992 på Seinen i Paris.

Her deltog det lille langskib ’Helge Ask’ i åbningen af udstillingen ’ Les Vikings…’ og i den anledning fik besætningen besøg af Dronningen og Prins Henrik. Det blev ikke bare til et besøg, men også til en rotur under Paris’ mange broer - og begyndelsen på mange sejladsoplevelser for regentparret.

En åbningsceremoni til søs

Bare fem år senere var Dronningen igen ombord på det lille krigsskib Helge Ask, denne gang i Roskilde Fjord. I 1997 stod Vikingeskibsmuseets nyanlagte museumsø og museumshavn nemlig klar, og Dronningen skulle stå for den officielle åbning.

"Det var Dronningen, der klippede den røde snor fra sin plads allerforrest i stævnen på vikingeskibet ’Helge Ask’, mens den sejlede ind mod den nye museumsø – det var et flot og imponerende syn, vi aldrig glemmer," fortæller Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Damgaard.

Det nye museumsområde var en kæmpe omvæltning for museets arbejde og dagligdag, fordi etableringen af en havn og ø grundlagde et sted, hvor museets gæster lige siden har kunnet opleve, hvordan bådebyggere, skibseksperter og traditionelle håndværkere arbejder med at genskabe vikingetidens skibe.

Gudmor til Havhingsten fra Glendalough

I 2004 navngav Dronningen langskibet ’Havhingsten fra Glendalough’ – verdens længste rekonstruktion af et Vikingeskib - og påtog sig dermed opgaven, som skibets gudmor.

Siden har hun været med ombord på skibet når det har sejlet i både danske og internationale farvande.

"Ved hvert besøg ombord har vi mærket Dronningens ægte og dybfølte interesse for de maritime historiske detaljer og udsøgte traditionelle håndværk," fortæller Tinna Damgård-Sørensen.

Det var derfor også med stor glæde og overraskelse, at Dronningen i 2014 med stor selvfølgelighed overtog opgaven med at fortælle om skibet og dets sejladser til den tyske forbundspræsident Joachim Gauck. Han aflagde et besøg om bord på Havhingsten fra Glendalough, da skibet var inviteret til Berlin og ro på floden Spree i anledning af åbningen af udstillingen ”Die Wikinger”.

"Dronningens store og præcise viden bjergtog og overraskede ikke bare forbundspræsidenten, men også alle os andre, der lyttede med i stor beundring over Dronningens indgående og detaljerede viden om hendes skib," fortsætter Tinna Damgård-Sørensen.

En ny epoke

Vi vil gerne benytte dagen i dag til at takke Dronningen for at engagere sig så dybt i Vikingeskibsmuseets arbejde og for at give os muligheden for at dele så mange oplevelser med majestæten.

Vi håber at få mulighed for at invitere både Hendes Majestæt Dronning Margrethe og det nye regentpar ombord på rekonstruktionerne af de historiske skibe fra vikingetiden i den nærmeste fremtid.