Lærerkurset "Designproces og historisk håndværk" afholdt med succes

Udgivet 25/10-2019

Vikingeskibsmuseet og Designmuseum Danmark har netop afholdt årets lærerkursus "Designproces og historisk håndværk". Det var en stor succes der resulterede i glade deltagere og to flotte artikler på folkeskolen.dk.

Vikingeskibsmuseet og Designmuseum Danmark udbyder i fællesskab et inspirationskursus for lærere, der gerne vil binde håndværk og design endnu tættere sammen. Kurset har fokus på snitfladerne mellem håndværk, hvor design og Vikingeskibsmuseet og Designmuseum Danmark giver ders bud på hvordan man kan arbejde med det i undervisningen. Efter at have tilbragt første kursusdag på Designmuseum Danmark gik turen til Vikingeskibsmuseet og journalisten Pernille Aisinger fra Folkeskolen.dk var med.

Flere af det deltagerne gav udtryk for, at kursets indhold falder på et tørt sted.

"Vi kan ikke lade eleverne vælge frit, for meget få lærere har håndværksmæssige færdigheder til at dække alle områder", siger én, da diskussionen efter morgenens rebslagerkursus går på fagets formål. "Meget af min forberedelse går med at se youtube-videoer, fordi jeg kommer håndværksmæssigt til kort. Det spænder ben for håndværksprocessen, når de vil ting, som jeg må sige, at de ikke kan".

Vikingetidens håndværk

På kurset bliver deltagerne præsenteret for museets håndværk og bådebyggernes arbejdsmetoder. Efter en god indføring i teknikkerne fra vikingetiden bliver de sat i gang med at udvælge egeplanker og varme dem op i 45 minutter over lange bål for at kunne bøje dem til siderne af et skib.

"Det er en fed teknik, det her med at kunne forme træet. Den ville jeg godt have kendt til sidste år, da jeg havde en dreng, der gerne ville lave et skateboard", fortæller en.

Efter en lærerig omgang i museets udendørs værksteder, iklæder kursisterne sig redingsveste og træder ned i de traditionelle nordiske både, der er efterkommere af vikingernes skibe. Her fik de også mulighed for at kigge nærmere på bådenes reb og sejl.

"Det har været vildt fedt, og det giver så meget mening at have fået en fornemmelse af teknikkerne, før vi skal afsted med eleverne. Det er jo oplagt at arbejde med reb og skibe og de gamle håndværks metoder i faget", fortæller Trine Svendsen fra Valby.

» Læs den fulde artiklen på folkeskolen.dk her..

» Folkeskolen.dk har ligeledes bragt et inderterview med en af deltagerne. Det kan læses her...

Designproces og historisk håndværk

Kursets popularitet betyder at endnu et kursus afholdes til maj.

Hvor og hvornår
Kurset afholdes den 6.-7. maj 2020, den ene dag på Designmuseum Damark og den anden på Vikingeskibsmuseet i Roskilde,

Tilmedling og yderligere information: Vikingeskibsmuseets booking på telefon +45 46 300 253 eller på mail booking(at)vikingeskibsmuseet.dk

Oprettet af Sabine Stubbe Østergaard