Massivt egetømmer til Vikingeskibsmuseets bådeværft

Foto fra kløvning af egestamme til byggeriet af Havhingsten
Udgivet 31/08-2017

To 200 år gamle egestammer - den ene med en vægt på over 6 tons - ankommer fredag den 1. september til Vikingeskibsmuseets bådeværft.

Det er den helt store vægt, der skal frem, hvis man skal kende den helt nøjagtige vægt på de to massive egestammer, der ankommer til Vikingeskibsmuseets bådeværft med lastvogn i morgen fredag den 1. september omkring middagstid.
De to fuldvoksne egetræer skal bruges til byggeriet af et vikingeskib i fuld størrelse, det såkaldte Skuldelev 3-skib, et mindre handelsskib fra år 1040, der blev fundet ved Skuldelev i Roskilde Fjord for over 50 år siden.

Den største af de to stammer måler mere en 10 meter i længden og har en diameter på en meter i 'brysthøjde' - som bådebyggerne siger, når de skal beskrive tømmer for hinanden - altså ca. 1,5 meter fra stammens bredeste sted, hvor det er savet af tæt ved jorden.

"Ja, hvad vejer de... 6 - 6,5 tons - der er jo 6,5 kubikmeter træ i den største af stammerne", fortæller Martin Dael, Teamleder for Bådeværftet på Vikingeskibsmuseet. "Den ene er 10,40 meter lang og den anden lidt over 8 meter".

På værftspladsen skal stammerne kløves med økser, kiler og rå muskelkraft for at blive til de såkaldte 'kløvestykker'. Bådebyggerne tilhugger derefter de kløvede stykker med økser, for at få glatte, smidige og stærke planker til skibets skrog.

På onsdag den 6. september kløves den største af stammerne. Det er er spændende at følge med i, hvordan bådebyggerne først åbner en lille flække i hele stammens længden, og så langsomt - med større og større kiler og masser af tunge slag med muggerter - får åbnet stammen mere og mere og får tvunget fibrene i egetræet fra hinanden indtil den massive stamme splittes i to.
Herefter kløves stammen endnu engang i kvarte stykker, og disse endnu et par gange, til hele stammen er kløvet ud i trekantede kløvestykker, klar til at blive hugget til glatte skibsplanker - eller 'bord', som det hedder på et skib.

Fakta:
  • Bådebyggerne forventer, at der er tømmer nok i de to egestammer til at de kan fremstille planker til og med skibets 6. bordgang.
  • I alt skal der være otte 'bordgange' - altså antallet af vandrette rækker af planker - i skibet.
  • Når byggesæsonen for i år afsluttes i efteråret, forventer bådebyggerne, at være færdige med 2. bordgang.
  • Der ankommer også fire stykker krumtømmer, der skal bruges til bundstokke - en del af skibets spantsystem.
  • Byggeriet af skibet begyndte 1. maj 2017, og kan følges på Vikingeskibsmuseet over de næste 3 år frem til søsætningen i 2019, hvor Vikingeskibsmuseet kan fejre 50 års jubilæum.

Fakta:
Skuldelev 3-skibet blev udgravet i 1962 ved Skuldelev i Roskilde Fjord. Skuldelev 3-skibet blev fundet sammen med fire andre vikingeskibe – de såkaldte Skuldelevskibe – der alle er udstillet på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

De fem vikingeskibe er datereret til vikingetidens sene del, omkring år 1040.

Vikingeskibene blev i vikingetiden sænket på tværs af sejlrenden ind mod den vigtige handelsby Roskilde, som en spærring mod eventuelle indtrængende fjender.

Vikingeskibsmuseet byggede allerede i 1982-1984 en rekonstruktion af netop dette skib – ’Roar Ege’, men det er nu, efter mere end 30 års sejladser, slidt op.

Vikingeskibsmuseet har gennem de seneste 30 år bygget rekonstruktioner af alle de fem Skuldelevskibe. Disse rekonstruktioner kan ses på Vikingeskibsmuseet – hvis de altså ikke er ude at sejl togt!

Byggeriet af den nye rekonstruktion begyndte 1. maj 2017, og kan følges på Vikingeskibsmuseet over de næste 3 år frem til søsætningen i 2019, hvor Vikingeskibsmuseet kan fejre 50 års jubilæum.

Oprettet af Rikke Johansen