Roskilde Kommunes Kulturpris 2020 gik velfortjent til Preben Sauerberg

Efter indstilling fra Vikingeskibsmuseet har Preben Sauerberg, der er frivillig i vikingeskibsmuseets bådelaug, modtaget Roskilde Kommunes Kulturpris 2020.
Udgivet 25/09-2020

Begrundelse for, at det netop skulle være Preben Sauerberg, der i 2020 modtog prisen er beskrevet således:

”Preben modtager Roskilde Kommunes Kulturpris for personer for sin uundværlige indsats omkring Vikingeskibet Havhingsten, der med sine sejladser rundt om i Danmark er med til at sætte fokus på den unikke kulturarv, som findes i Roskilde.
Preben Sauerberg får prisen for at være en ildsjæl, der skaber gode rammer for hele besætningen omkring Havhingsten, og som har en vigtig rolle i forhold til at bevare, vedligeholde og istandsætte det imponerende skib.”

Uden ildsjæle ingen sejlende vikingeskibe

Vikingeskibsmuseet er helt afhængig af de frivilles indsats, når det kommer til at organisere og udføre det store vedligeholdelsesarbejde er er omkring den sejlande båndsamling.

I alt er der tilknyttet lige ved 300 frivillige og Preben Sauerberg får dermed hjælp fra mange frivillige, der alle er med til at trække det store læs, der gør det muligt at sejle med vikingeskibsrekonstruktionerne.

Preben Sauerberg er dog en særligt kart lysende ildsjæl og derfor blev det ham, Vikingeskibsmuseet indstillede til prisen.

Preben Sauerberg er dog meget bevidst om, at i et fællesskab bliver udbyttet størst, når indsatsen gøres sammen, og han takkede for prisen med blandt andet disse ord:

”Jeg takker ydmygt for prisen og takker de, der har indstillet mig. Samtidig må jeg sige, at intet af den indsats, jeg har været en del af, ville kunne være udført uden en kæmpe indsats fra mine kammerater på Havhingsten og i et tæt samarbejde med Vikingeskibsmuseet”.

Om Vikingeskibsmuseets bådelaug

Vikingeskibsmuseet har en stor samling af rekonstruerede vikingeskibe og traditionelle, historiske træbåde.
Der tale om unikke både, som hver har deres særlige historie og egenskaber.

Et udvalg af bådene er 'laugsbåde', der vedligeholdes og sejles af frivillige medlemmer af museets bådelaug.

Der er laug med helt op til 200 medlemmer og ganske små bådelaug omkring de mindre både.

» Læs mere om bådelaugene her og se, hvordan du melder dig ind her ...

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen