Træspåner i mjød

Udgivet 14/04-2021

Egetræsspåner fra byggeriet af et vikingeskib i mjød? Det må være en ægte vikingemjød.

Maritim mjød fra Snoremark

Hugspåner fra byggeriet af vikingeskibet Skuldelev 3 på Vikingeskibsmuseet i Roskilde er del af en særlig vikingemjød fra mjødproducenten Snoremark i Roskilde.

Det er Nationalmuseet, der har bestilt den særlige mjød, som skal sælges, når deres vikingeudstilling åbner den 26. juni 2021.
Byggeriet af vikingeskibet starter igen efter vinterpausen 1. maj på bådeværftet på Vikingeskibsmuseet i Roskilde, hvor byggeriet kan følges til og med efterårsferien.

Træet bliver bagt

Det er første gang Snoremark Mjød bruger hugspåner fra et vikingeskibsbyggeri i deres prisbelønnede mjød, og inden der for alvor sættes gang i produktion, har fagfolk fra både Vikingeskibsmuseet, Nationalmuseet og Københavns universitet prøvesmagt prototyper på den særlige mjød og valgt ristingsgrad på de egetræsspåner, der indgår i produktionen.

Egetræsspånerne skal varmebehandles før de kan bruges i produktionen, derfor bliver spånerne ovnbagt ved høj temperatur, hvor træets cellulose ændres til vanillin. Efter bagningen af træspånerne bliver de lagt i gæringskarret med mjøden for at trække smagen af vanillin ud af det bagte egetræ.

”Når man arbejder med fadlagering er det typisk fransk eller amerikansk eg, der anvendes enten som træfade eller som ristede spåner. Det har været spændende at arbejde med dansk eg, kvaliteten er helt klart på højde med det, jeg kender fra den karakterfulde franske eg, der regnes som den bedste kvalitet”, forklarer brygmester Karin Sloth.

Sød, karakterfuld rød mjød

Mjøden er gæret på klassiske ingredienser fra vikingetiden: honning, slåenbær, æblemost og enebær. Bærrene giver en meget flot, rød mjød. Slåen og æblemost giver god sødme og en frisk tone til sidst. Mjøden får kant af bitterhed fra enebærrene.

Mjødens smag bliver dybere og mere afrundet, når mjøden har trukket på de bagte egetræsspåner.
Det smages meget tydeligt, at bagningen af egetræ, giver meget smag og karakter til mjøden.

Mangler et par ugers trækketid endnu

Arbejdet med denne specielle mjød blev påbegyndt for næsten et år siden, og den er faktisk ikke helt færdig. Mjøden skal trække et par uger endnu, for at være klar.
De ristede træspåner skal trække 4-6 uger, for at få den rigtige smag ud af egetræet.

Byggeriet af vikingeskibet kan følges hele sommeren, og har du fået lyst til selv at prøve kræfter med bagte egetræsspåner til din hjemmelavede kryddersnaps, er du velkommen til at tage et par hugspåner med hjem efter besøget på Vikingeskibsmuseet.