Venneforeningens efterårsprogram 2023 er udkommet

Udgivet 17/08-2023

Efteråret byder på spændende foredrag, der sætter fokus på livet til søs, sociale relationer og magtdynamikker i germansk jernalder og vikingetid og vikingernes alfabet - de mystiske runer.

Vikingeskibsmuseets Venner

Foreningen Vikingeskibsmuseets Venner blev stiftet den 26. november 1990 af en kreds af historisk interesserede med det formål at støtte Vikingeskibsmuseets arbejde og udvikling. Foreningen er repræsenteret i museets bestyrelse, men er organiseret som en forening uafhængig af denne.

Venneforeningen bistår løbende Vikingeskibsmuseet med medlemmers frivillige arbejde i museet, og omkring en tredjedel af kontingentmidlerne anvendes til årlige økonomiske donationer til konkrete projekter på museet.

Som medlem af Vikingeskibsmuseets Venner får du:

• Fri adgang til Vikingeskibsmuseet inkl. en ledsager så længe medlemskortet er gyldigt
  • Fri adgang til foredrag og andre aktiviteter arrangeret af foreningen
  • Mulighed for at købe Vikingeskibsmuseets egne publikationer og varer fra museumsbutikken med en fordelagtig rabat.

Rabat i Café Knarr i vintersæsonen

Fremadrettet kan du nu også få 10% i rabat på hele regningen i Café Knarr fra 1. oktober til og med 30. april ved fremvisning af medlemskort.

» Læs mere om foreningen Vikingeskibsmuseets Venner, hvordan du bliver medlem og hvilke fordele du opnår.

Esben Jessen fra "Togtet" torsdag den 7. september

Vil du blive klogere på livet til søs på de lange sejladser over Atlanten? Ved efterårets første foredrag kan du møde Esben Jessen, der var skipper på skibet i den spændende tv-serien "Togtet". Esben fortæller om det 5000 kilometer lange togt over Nordatlanten, og vil også berige os med fortællinger fra sine mange år som skipper.

Magt og samfund i vikingetiden, torsdag den 9. november

Er du nysgerig på, hvordan vikingerne organiserede sig, kan du til efterårets andet foredrag møde Trine Louise Borake, museumsinspektør og PhD, Vestsjællands Museum. Hun fortæller om magt og samfund, og vil gøre os klogere på, hvordan vi kan forstå samfundets indretning og de sociale relationer og dynamikker på Sjælland i germansk jernalder og vikingetid.

Den sene runetradition, torsdag den 30. november

Vil du vide mere om de mystiske runer? Michael Lerche Nielsen, lektor på Københavns Universitet, vil i efterårets sidste foredrag fortælle om den sene runetradition fx i Älvdal og på Gotland. Man holdt først op med at skrive med runer langt oppe i middelalderen, hvor runer blev anvendt sideløbende med vores alfabet indtil 1400-tallet.

Fakta om Venneforeningens foredrag:

Sted: Museumshallen
Tid: kl. 19.30, dørene åbnes kl. 19.00
Pris for medlemmer + en ledsager: gratis
Pris for ikke-medlemmer: 50 kr.

Oprettet af Sabine Østergaard