Vikingeskibsmuseet begejstrer statsoverhoveder fra øst og vest

Museumsinspektør Anne Sørensen tog imod premierministeren fra Bhutan Mr. Jigmi Y. Thinley og viste ham og hans delegation rundt på Vikingeskibsmuseet. Foto Werner Karrasch
Udgivet 15/10-2010

Vikingeskibsmuseet havde midt i oktober fornemt besøg af den irske præsident og Bhutans premierminister.

Omkring 70 % af Vikingeskibsmuseets besøgende kommer fra udlandet, men det er dog ikke hver uge, at vi kan notere to så prominente besøg, som den forgangne uge bød på.

Onsdag den 13. oktober tog Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Damgård-Sørensen og formand for museets bestyrelse, borgmester Poul Lindor Nielsen, imod den irske præsident Mary McAleese, der som led i et tre dages officielt besøg i Danmark havde ønsket at gense Havhingsten fra Glendalough og besøge Vikingeskibsmuseet. Det er første gang Mary McAleese besøger Danmark som præsident, men hun oplevede Havhingsten i Dublin, da skibet i 10 måneder i 2007 – 2008 var udstillet på det irske nationalmuseum Collins Barrack i Dublin.

Præsidenten skulle dog ikke blot gense rekonstruktionen af det store vikingeskib, men fik også lejlighed til at hilse på medlemmer af Havhingstens besætning.

Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Damgård-Sørensen fortæller, at det var arrangeret ud fra præsidentens ønske: ”Vi troede, at vi bare skulle vise hende rundt, men hun ønskede selv at møde besætningen”.

Museet benyttede derfor lejligheden til at invitere Havhingstens besætning og de nærmeste samarbejdspartnere fra projekt "Fuldblod på Havet" til en reception, hvor præsidenten fik rig mulighed for at tale med blandt andet skipper Carsten Hvid.

Fornemt og sjældent besøg fra Bhutan

Fredag den 15. oktober om formiddagen tog museumsinspektør Anne C. Sørensen imod premierministeren fra Bhutan Mr. Jigmi Y. Thinley og Minister of Works and Human Settlement Mr. Zimba. Jigmy Y. Thinley er den første demokratisk valgte premierminister i Bhutan, der er et af de yngste demokratier i verden.

Bhutan er en nation, der sætter bevarelse af kulturen meget højt, og kulturanliggender sorterer direkte under indenrigsministeriet. I Bhutan insisterer man på, at bevarelse af netop kultur er afgørende for nationens og dens 700.000 bhutaneseres sikkerhed og uafhængighed. Samtidig er ideen om, at vækst ikke nødvendigvis gør befolkningen lykkeligere helt central og i stedet for udelukkende at opregne landets rigdom i form af det traditionelle mål for landes velstand, bruttonationalprodukt, har man i Bhutan indført et begreb man kalder ”national bruttolykke” en slags lykke-index, som man har indarbejdet i hele landets struktur lige fra skoler til virksomheder.

Og det er netop Vikingeskibsmuseets arbejde med at genskabe glemte håndværkstraditioner, der har tiltrukket premierministerens interesse, og som er baggrunden for han ønske om at besøge museet.

Så selv om det kolde danske efterårsvejr ikke huede den Bhutanske delegation, viste premierministeren stor interesse for hele museumsområdet. Specielt tiltrak den svenske kirkebåd Brudpiga, fra 1944 premierministerens opmærksomhed. Båden er i øjeblikket opstillet i værftshallen, hvor den gennemgår omfattende vedligeholdelsesarbejde. Udenfor på værftspladsen mødte den Bhutanske delegation Vikingeskibsmuseets bådebyggere, der fortalte om byggeriet af rekonstruktionen af vikingeskibet Skuldelev 6, der i øjeblikket er i fuld gang. Premierministeren kommenterede på, at traditionelt tømmerarbejde stadig udføres på stort set samme måde i Bhutan. ”Vi forsøger at bevare vores håndværkstraditioner og I forsøger at genskabe jeres”, sagde premierministeren, da Anne C. Sørensen fortalte om arbejdet med at rekonstruere vikingernes håndværk. I det hele taget var det tydeligt, at premierministeren havde glædet sig til besøget, og både han og resten af delegationen talte længe med blandt andet bådebygger Erik Jochumsen.

Indenfor i Vikingeskibshallen så de delegationen de fem originale vikingeskibe fra Skuldelev og museets øvrige udstillinger. Ved synet af Havhingsten i høj sø, som kan opleves på den 7 meter bredde filmvæg i særudstillingen ”Havhingsten - fra drøm til virkelighed” om rejsen til Dublin og retur, spurgte premierministeren, hvorvidt besætningen ikke havde været meget søsyge. Selv mente han, at bare det at se filmen kunne gøre en havløs bhutaner utilpas!

Havhingstens rejse imponerede premierministeren, der dog ikke kunne lade være med at spørge om besætningen, ligesom vikingerne, lod sig friste af de iltre irske ungmøer.

Oprettet af Rikke Johansen