Racercykler og langskibe på Vikingeskibsmuseet

'Hvis din cykel var et vikingeskib' - særudstilling på Vikingeskibsmuseet fra 25. maj til 31. august 2022. Udstillingen sammenligner en fjerlet og toptunet racercykel med vikingetidens absolutte højteknologi; det smalle og lange krigsskib

Særudstilling hylder fortidens og nutidens dristige konstruktioner. ’Hvis din cykel var et vikingeskib’ åbner i anledning af, at verdens største cykelløb kommer til Danmark.

Hvis din cykel var et vikingeskib

Racercykler og langskibe på Vikingeskibsmuseet 

Når 2. etape af verdens største cykelløb skydes i gang, bliver det med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Fjord som kulisse. Men allerede nu tager museet forskud på den gule folkefest og åbner særudstillingen ’Hvis din cykel var et vikingeskib’.

Udstillingen sammenligner en fjerlet og toptunet racercykel med vikingetidens absolutte højteknologi; det smalle og lange krigsskib, bygget til høj fart.

At gå ombord i ligheden er slet ikke så skørt, som det umiddelbart lyder. 

Særudstillingen åbner 25. maj og kan ses frem til og med 31. august 2022.

Et ultimativt kompromis mellem form og funktion

Den enorme interesse, som cykelløbet omgiver sig med, fik museet til at stille sig spørgsmålet: ’Er der mon ligheder i design og konstruktion mellem en moderne, professionel cykel og et langskib bygget af vikinger? Svaret viste sig at indeholde overraskende detaljer, der nu bliver fortalt i særudstillingen i Vikingeskibshallen.

”Både racercyklen og langskibet er dristige konstruktioner – de er ultimative kompromisser mellem form og funktion, der afsøger grænserne for balance, vægt, styrke og potentiale,” fortæller museumsinspektør Louise K. Henriksen.

"Og i udstillingen ser vi på, om det er muligt at sammenligne disse to teknologier, der på overfladen syner vidt forskellige og tidsmæssigt er adskilt af 1.000 år”.

Førende eksperter fra to verdener

Museet er førende, når det kommer til viden om vikingetidens maritime teknologi og langskibenes sejlegenskaber, men kom til kort i forhold til ekspertviden om cykelsportens teknologier.

For at kunne realisere udstillingen har museet derfor indgået samarbejder med en række eksperter med indgående kendskab til cykelrytternes højt specialiserede udstyr og det omfattende arbejde, der går forud for resultaterne på landevejene.

Den danske cykelproducent PRONGHORN RACING Aps har leveret to aero-racercykler til udstillingen, og Team Danmark stiller banelandsholdsrytter, Rasmus Lunds, specialdesignet hjelm til rådighed.

Samarbejde på tværs af teknologier – og tid

Da museet tilbage i efteråret 2021 luftede ideen om den lidt anderledes vinkel på cykling og Tour de France, kunne både folkene bag PRONGORN RACING og præstationsingeniør fra Team Danmark, Andreas Top Adler se potentialet i udstillingskonceptet.

”Vi sagde ja til et samarbejdet med Vikingeskibsmuseet uden betænkning, fordi vi synes, at det var en spændende og ny idé at sammenstille skibe og cykler på tværs af tid - og i anledning af Tour de France”, fortæller Casper Sølberg, der er branding og marketingansvarlig hos PRONGHORN RACING.

”Vi er meget imponerede over det koncept og udstillingsmateriale, som museet har skabt, og vi glæder os helt vildt til, at se vores cykler ved siden af de fantastiske vikingeskibe i det flotte museum”.

4.000 meters forfølgelsesløb vs. undervandsskroget på et vikingeskib

Gennem de følgende måneders dialog frem og tilbage mellem museet og cykeleksperterne om aero- og hydrodynamik, performance geometri, kraftoverførsel, form og funktion tegnede der sig et billede af en god fortælling og dermed var udstillingen en realitet.

”Det var enormt lærerigt at ’nørde’ helt ned i detaljerne”, siger Louise K. Henriksen.

”Vi har stået overfor helt nye spørgsmål, som for eksempel, hvordan formgivningen af en hjelm til 4.000 meters forfølgelsesløb for hold, kan sammenlignes med undervandsskroget på et vikingeskib”.

Vikingeskibsmuseet eksperter er uden tvivl blevet klogere på det enorme udviklings- og designarbejde, der ligger bag professionel cykelsport. Men faktisk også på den tekniske kunnen og formgivning, som efterhånden ligger så fastgroet i egne hænder:

”Det har været interessant at se på skibene og vores arbejde på en helt anden måde. Og snakke med fagspecialister, der kan se ligheder fra deres arbejde i vores” fortæller bådebygger Pernille Rosendahl, som i mere end 10 år har arbejdet med at ’oversætte’ arkæologiske fund af vikingeskibe til sejlende rekonstruktioner.

Om udstillingen:

Udstillingen ’Hvis din cykel var et vikingeskib’ er støttet af Roskilde Kommune og er skabt i et samarbejde med den danske cykelproducent PRONGHORN RACING Aps og Team Danmark.

Udstillingen vises på Vikingeskibsmuseet 25. maj – 31. august 2022.

To fuldblodsracercykler og en specialdesignet cykelhjelm fra landsholdet i banecykling udstilles i Vikingeskibshallen over for de to originale langskibe; Skuldelev 2 og Skuldelev 5.

Foredrag om racercykler og vikingeskibe

Særevent i anledning af særudstillingen 31. maj:

Foredrag: Dialog mellem bådebygger og Team Danmark præstationsingeniør 

31. maj inviterer museet til et dialogforedrag mellem Team Danmarks præstationsingeniør Andreas Top Adler og museets bådebygger Pernille Rosendahl.

Der stilles skarpt på designmæssige kompromisser, aero- og hydrodynamik, kraftoverførsel samt træ- og carbonfibre - i en fortælling iklædt Tourens gule, grønne og rød-prikkede farver. 

Hvornår: 31. maj kl. 19.30 
Hvor: Vikingeskibshallen, Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Pris: 200 kr. + 15 kr. i gebyr.

Om foredraget:

Foredraget stiller spørgsmålet: Er det er muligt at finde design og konstruktionsmæssige ligheder mellem en en professionel cykelrytters dragt, hjelm og cykel og et langskibs skrog, rig og besætning? 
Team Danmarks præstationsingeniør Andreas Top Adler og museets bådebygger Pernille Rosendahl går i dialog og finder ligheder i de to højt specialiserede teknologier.

Andreas er Danmarks eneste præstationsingeniør, og ansat hos Team Danmark for at gøre de danske verdensklasse atleter endnu bedre, hurtigere og dygtigere. Han har siden 2013 været at finde på sidelinjen hos banelandsholdet, de olympiske landevejsryttere – og nu optimerer han også udstyret hos nogle af Danmarks bedste enkeltstartsryttere, som skal kæmpe om sejren i årets Tour de France. 

Han møder den erfarne bådebygger Pernille, som igennem mere end 10 år har arbejdet med at ’oversætte’ arkæologiske fund af vikingeskibe til sejlende rekonstruktioner. Der arbejdes med form og funktion, kompromisser og justering ned til den mindste detalje for at mindske vindmodstand og øge fremdrift. Andreas og Pernille medbringer cykler og skibsdele, der giver et kik ind i maskinrummet og de går i dialog med publikum i et 90 minutter langt foredrag.


Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen