Vikingekrigeren viser sine kamptekniker

Fra den mandag den 5. juli til og med søndag den 11. juli viser vikingekrigeren sine skarpe våben frem og lærer børn og voksne at kæmpe med sværd og skjold.

Krigeren står klar til at byde børn og voksne velkommen til sjove dage med krigertræning - Der skal grines, trænes og kæmpes for fulde drøn!

Vikingekrigeren, Tom Jersø fremviser ikke bare sine imponerende og frygtindgydende våben. Han viser også, hvordan de bruges og fortæller om vikingernes kamptekniker, og hvordan man kunne beskytte sig mod de dræbende hug.

En flæskesteg hugges over

I løbet af dagen laver vikingekrigeren opvisninger, hvor han demonstrerer, hvor farligt et sværd er, og hvor meget skade det kunne gøre, hvis man blev ramt eller stukket af sværdet. Museets gæster kan ved selvsyn opleve, hvordan sværdet hugges tværs gennem forskellige ting – herunder en flæskesteg, der skal gøre det ud for en vikingekriger. Men, hvad sker der hvis ’krigeren’ iklædes tøj, som i vikingetiden? Kan uld og hør stoppe det dræbende hug?

Kom i træning til kamp!

Krigskunst var et håndværk, som man skulle lære sig og man måtte træne, for at blive den bedste kriger og dermed kunne håbe på at vende hjem til familien efter togtet. Tom Jersø står klar til at lære gæsterne, hvordan en rigtig kriger trænede, for at blive klar til kamp.

Sjove aktiviteter hele sommerferien

Sommerferien er i fuld gang på Vikingeskibsmuseet med masser af spændende, historiske oplevelser og aktiviteter, der i år er samlet under temaet 'Skibe, Krig og Kongemagt'

Gæsterne kan også kaste sig ud i at bygge modelskibe på bådværftet, dyste mod hinanden på Strandengen, når der er krigertræning eller gå med på rundvisninger for hele familien, hvor man kan lære meget mere om vikingerne og deres skibe.

Fakta om krigertræning med sværd og skjold

Hvornår: kl. 10.00 - 17.00, 5. - 11. juli 2021

Hvor: Vikingeskibsmuseet, Vindeboder 12, 4000 Roskilde

Hvem: Vikingekrigeren, Tom Jersø