Spejdernes Lejr 2022

Festligt ser det ud foran Vikingeskibshallen med spejdere og natur i masser af forskellige nuancer af grøn, blå og gul.

I dag er det sidste dag, hvor spejdernes lejr 2022 har aktiviteter på Vikingeskibsmuseet.

I weekenden slutter Spejdernes Lejr ude i Hedeland, men fredag er sidste dag, at de har aktiviteter på Vikingeskibsmuseet.

I den forgangne uge har der hver dag kørt busser rundt til de omkringliggende byer, hvor forskellige aktiviteter på museer, i parker, kirker mm. har fundet sted.

Vikingeaktiviteter for børn og voksne

På Vikingeskibsmuseet kan spejderne fortsat deltage i aktiviteter resten af dagen. De har deres helt egen vikingelejr på plænen ved siden af museet, hvor der både er tilmeldingsaktiviteter, som spejderne har tilmeldt sig hjemmefra, og drop-in aktiviteter.

Sjove historier om vikingetiden

Her kan Spejdere i alle aldre lytte med, når den dramatiserede fortælling om Erik den Røde - den første europæer, der bosatte sig på Grønland - går i gang i lejren flere gange om dagen. Lidt vildere går det for sig, når spejderne kaster sig ud i rollespilsrundvisningen om Svend Tveskægs erobring af England i 1013. Museets formidlere tager store og små med på krigstogt og udkæmper slaget om England.

Sejlads på fjorden

Spejderne kan også sejle ud på Roskilde Fjord i en 20-personers Færø-båd, som er en klinkbygget træbåd og en efterkommer af vikingeskibene. Alle ombord deltager aktivt med at ro ud af museumshavnen med de 20 årer og sætte det firkantede råsejl ude på fjorden.

Populært 'Byg-båd' værksted

Mange spejdere finder deres kreative indre skibsbygger frem, når de tager fat på værktøjet i ’Byg-båd’ værkstedet. Der hamres og bankes på små modelbåde, som testes i et stort bassin på græsset, inden der sejles om kap i inderhavnen.

I lejren fremstilles der i fællesskab pynt til hår eller spejderuniform, når der slynges bånd, som vikingerne gjorde det. Det er en ældgammel teknik til at skabe dekorative bånd til kappekanten eller som pynt i håret.

Speciallavet Gislingebåd bygges færdig og søsættes i Hedeland

Ude på lejren i Hedeland har flere hundrede spejdere i løbet af ugen lagt sidste hånd på at færdiggøre en Gislinge-båd. Båden skal nå at blive klar til søsætningen i dag, fredag den 29. juli kl. 20.00 på søen i Hedeland.

Spejderne har hjulpet kulsvierne med at lave trækul, til at smede skibssøm sammen med smedene, og der brændes trætjære, så den nye båd kan smøres med tjære inden søsætningen. De laver også årer til båden sammen med Vikingeskibsmuseets bådebyggere og snitter trænagler til, så de sidste dele af båden kan gøres færdig. Der er også lavet reb, så masten kan rejses og båden kan sejle med sejl.

Ud over alt dette sejler museets gamle Gislinge-båd Langø på søen i Hedeland, hvor Spejdernes Lejr 2022 finder sted. Langø blev bygget i forbindelse med Gislinge Boat Open Source projektet, som blev startet op tilbage i 2015. Den nye båd vil sejle sammen med Langø på søen i Spejdernes Lejr, hele lørdagen, indtil lejren slutter.

Tusind tak til alle spejdere, som har besøgt Vikingeskibsmuseet og vores bådebyggerlejr i Hedeland. Det har været en sjov og spændende uge for os alle.