Kulinarisk togt med vikingen 'Ottar'

Rekonstruktionen af Skuldelev 1-skibet er opkaldt efter handelsmanden Ottar

Ny Nordisk Vikingemad temaaften den 21. januar kl. 18 på Restaurant Snekken med fem serveringer inspireret af Vikingen Ottars rejser.

Vikingeskibsmuseet og Restaurant Snekken inviterer til en spændende temaaften med både mad og historie. Vi har den store fornøjelse at kunne præsentere madhistoriker Bi Skaarup, der med sin unikke viden om tidligere tiders madkultur, vil føre deltagerne gennem fem serveringer inspireret af vikingernes lange rejser til fremmede lande.

Vikingernes madkultur i moderne snit

Restaurant Snekken har nu i mere end et år samarbejdet med Vikingeskibsmuseet om at udvikle smagen af Ny Nordisk Vikingemad. Målet er, at gæsterne skal oplev de fem originale vikingeskibe i Vikingeskibshallen med andre sanser gennem maden. Måltidet forbinder vikingernes maritime historie med råvarer vikingerne dyrkede eller bragte med hjem fra togter til fjerne egne. Vikingernes køkken indeholdt hverken kartofler, tomater eller agurker, som vi i dag anvender med største selvfølgelighed.
Temaaftenen 'Vikingernes vintertogt' er derfor ikke udelukkende en madoplevelse, men er også en fortælling om vikingernes togter og rejser, hvor råvarerne vidner om, hvad vikingerne mødte, når de rejse ud.

Menuen er inspireret af Ottars rejser

Omkring år 900 fortalte handelsmanden Ottar den engelske kong Alfred om sine rejser langs den norske og den danske kyst. Sejladsen fra Nordnorge til Sydnorge tog mindst en måned. Den engelske konge fik nedskrevet Ottars beretninger. Det er den tidligste kendte rejseberetning fra en søfarende skandinav.

Vikingeskibsmuseets forskere Anton Englert og Erik Andersen vil i løbet af måltidet formidle Ottars rejseberetning i et kort skuespil.

Madhistoriker Bi Skaarup vil sammen med Snekkens Køkkenchef præsentere aftenens fem serveringer, der er inspireret af Ottars beretninger om sine handelsrejser, og vil, på baggrund af de anvendte råvarer, give en indblik i Vikingernes sofistikerede madkultur.

Menu 'Vinterens Togt, Ottars Rejser':

• Råmarinerede jomfruhummere på bund af marinerede urter og chilisorbet.
  • Braisseret svinekæbe med selleripure & rødder
  • Rosastegt Gråand på bund af beder, svampe og solbærkaviar
  • Ostebræt med 4 forskellige nordiske oste m. tilbehør
  • Porcheret pære med havtornsorbet og lakrids