Udspændte både fra vikingetid og jernalder - Ny bog fra Vikingeskibsmuseet

Bogen fortæller blandt andet historien om, at vikingetidens bådebyggere ikke kun byggede store, klinkbyggede skibe, men også - og måske i langt højere grad - mindre brugsbåde.

Ny bog: 'Udspændte både fra vikingetid og jernalder'

Den seneste bog fra Vikingeskibsmuseets forlag fokuserer på en bådtyper, der kaldes en udspændt båd. Bådtypen er interessant fordi den sandsynligvis er det væsentligste skibstekniske udviklingskridt fra de udhulede stammebåde hen mod de klinkbyggede kølbåde, som de kendes fra vikingetidens klassiske skibe.

Hverdagens fartøjer

Samtidig har de udspændte småbåde haft langt større anvendelse for fortidens mennesker, end vi i dag kan forestille os, hvor de som hverdagens transportmidler for alt fra folk og fæ til laster af bondens overskud fra skov og mark, lettede transportbyrden, og skabte kontakter på tværs af fjorde, sunde og bælter.
Vikingetiden bliver ofte set som perioden med de store, smukke, klinkbyggede skibe med ikoniske, højtragende stævne og firkantede råsejl, og med byggeriet af langskibet Havhingsten fra Glendalough har Vikingeskibsmuseet selv været med til at cementere denne opfattelse.

Arkæologi og håndværk

Bogen giver indblik i de arkæologigske fund og håndværket bag rekonstruktion og bygning af tre udspændte både. Den fortæller historien om, at der også fandtes – og måske i langt højere grad – mindre bådtyper, og udvider billedet af hvilke typer af mindre fartøjer, der blev bygget og sejlet i vikingetiden.

'Udspændte både fra vikingetid og jernalder' er skrevet af to forfattere. Det arkæologiske overblik gives af arkæologen Ole Crumlin-Pedersen (død i 2011), en af dansk marinarkæologis pionerer samt Vikingeskibsmuseets grundlægger, mens bådebygger Hanus Jensen skriver om byggeriet af de tre rekonstruktioner af udspændte både - to jernalderbåde og en fra vikingetiden - han har stået for på Vikingeskibsmuseets bådeværft.

Tak til
Dronning Margrethe II’s Arkæologiske Fond og til Letterstedtska Föreningen for gavmild støtte til denne bog.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen