Vikingeskibe sejler ud på togter!

De fem Skuldelev rekonstruktioner, Ottar, Havhingsten fra Glendalough, Helge Ask, Roar Ege og Kraka Fyr sejler sammen på Roskilde Fjord. Sejlene er sat på Styrbords halse. Overskyet.
Udgivet 29/06-2018

På Vikingeskibsmuseet ved vi, at det for alvor er blevet sommer, når de frivillige fra bådelaugene står og spejder drømmende op ad Roskilde Fjord. Så ved vi, at udlængslen har nået bristepunktet og sommertogterne står for døren.

Der nørkles med et genstridigt tovværk, sikkerhedsudstyret er ved at blive kontrolleret og pakkelisterne bliver gennemgået endnu en gang. Der er hektisk travlhed i museumshavnen inden skibene kan tørne ud på årets sommertogter. For ikke helt at tømme museet for de skibe som gæsterne også kommer for at betragte, sker der i kontrolleret orden og på skift.

Første skib afsted - det tunge lastskib 'Ottar'

Først tager store handelsskib ’Ottar’ afsted søndag 1. juli på et 2 ugers togt. ’Ottar’ er rekonstruktionen af Skuldelev 1, skibet er et ca. 16 meter lang og 6 tons tungt fragtskib, med 90 m2 uldsejl til at sikre fremdriften. Besætningen på sommertogtet bliver på ca. 10 - 12 personer, heriblandt et mindre hold fra bådelauget omkring den norske rekonstruktion ’Saga Oseberg’. Der er ikke nogen bestemt destination målet er blot, at få gode sømil i logbogen.

Havhingsten mod - endnu - ukendte horisonter

Det næste skib der tager afsted er museets største skib - langskibet ’Havhingsten fra Glendalough’ slipper fortøjningerne søndag den 8. juli. Men for at kunne komme ud på åbent hav så hurtigt som muligt, med det 96 fod lange skib og de ca. 60 mands besætning, er starten på sommertogtet henlagt til Hundested Havn. Skibet bliver dagen i forvejen transporteret op gennem fjorden til den gunstige position. ’Havhingsten’ skal ligeledes på et 2 ugers sommertogt og også her er det først og fremmest vejr og vind der bestemmer destinationer, men der er et udbredt ønske i besætningen om at nå den norske kyst.

Langskib til Limfjorden

Det sidste vikingeskib på sommertogt er det godt 17 meter langskib ’Helge Ask’, der med en besætning på 18 fra den 22. juli forsøger sig med et 2 ugers togt, og håber på gunstig vind til at nå Limfjorden tur/retur. Også dette skib tager et forspring og starter sommertogtet fra Hundested, så der kan sejles direkte ud i Kattegat.

Endelig tager museets ældste sejlende skib, den 126 årige nordlandsbåd ’Rana’, på et lille sommertogt fra 21.-28. juli.

Frivillige får sommerens naturoplever til søs

De omkring 150 besætningsmedlemmer der på skift er med ombord på de bådene, får sig formodentlige en fantastisk oplevelse. Nogle garvede har prøvet det meste og været med mange gange før, andre betræder den tjærede dørk for første gang, men der er ingen tvivl om at de alle kommer hjem med oplevelser for livet.

Det er dog ikke kun for besætningernes fornøjelses skyld at der sejles masser af sømil. Museets interesse i at skibene er, at al den sejladsviden og erfaring der opsamles, indgår som vigtig eksperimental arkæologisk viden i museets forskning. Det tages også med, at så skibene opfattes som nogle fine ambassadører for Vikingeskibsmuseet i Roskilde der med glæde bliver modtaget i sommerlandet. De enkelte skibes ruter kan følges på Vikingeskibsmuseets webside.

Den 11. august er den sidste båd i havn og der kan pustes ud efter en hektisk sejladssommer.

<link internal-link internal link in current>Her kan du følge de skibe der er på togt lige nu:

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen