Skibe på togt

De fem Skuldelev rekonstruktioner, Ottar, Havhingsten fra Glendalough, Helge Ask, Roar Ege og Kraka Fyr.

Så blev det endelig sommer, og for bådelaugene betyder det sommertogter! Vikingeskibsmuseet har i øjeblikket tre både der drager på togter.

Hen over sommeren sejler flere af museets skibe ud på sommertogt i de danske farvande. Bådene sejles af frivillige fra museets bådelaug og skipper sender dagligt lognotater og positioner hjem.
Her på hjemmesiden er det altså muligt at følge togterne hjemme fra hængekøjen.

» <link internal link in current>Du kan følge togterne her...

Helge Ask

Helge Ask er på sommertogt fra den 16 juli - 7. august og har sat kursen mod Tyskland og øen Rügen.
Skibet er bygget på museet i 1990-91 af eg, fyr og ask. Det er en rekonstruktion af det lille krigsskib Skuldelev 5.

Havhingsten fra Glendalough

Fra den 9. juli -  30. juli er Havhingsten afsted på sommerens togt. I de første dage frem til 15. juli har skipper ikke lagt en fast kurs for skibet og dets besætning. Skibet sejler bare ud i det blå og benytter den programfrie uge til at få lidt ekstra sømil under kølen. Der er derfor ikke planlagt bestemte havnebesøg på forhånd.
Fra 15. juli - 30. juli indgår Havhingsten i 'Kongens togt', en kulturhistorisk festival, der besøger otte havnebyer i Danmark. Undervejs får publikum mulighed for at udforske, smage og lege sig ind i vikingetidens og middelalderens verden og den del af Danmark, som kongerne af den tid var med til at skabe.

Ottar

Vikingeskibet Ottar har været på sommertogt i Kattegat i perioden 2.-17. juli 2016.
De ligger nu trygt i havnen, men du kan læse om turen og deres oplevelser ved at følge linket øverst på siden.

Skjoldungen

Skjoldungen tager den 2. juli - 10. august på togt.
Togtet går i nordboernes kølvand på en 560 sømil lang rejse fra Nanortalik i syd, tæt ved Østerbygden, gennem fjorde og indre farvande, ud på åbent hav og derfra til Vesterbygden ved Nuuk. Sejladsen skal kaste nyt lys over, hvordan nordboerne i de to bygder holdt kontakt og transporterede sig fra sted til sted i det rå landskab, hvilke søveje de anvendte, hvor lang tid det tog at komme frem og ikke mindst, hvordan vejret påvirkede dem.

Oprettet af Sabine Stubbe Østergaard