Vikingeskibe med kurs mod sommeren

I den kommende weekend 4.-5. juli forlader Havhingsten fra Glendalough museumshavnen i Roskilde for at indlede sommerens togt. Også flere af museets andre både drager afsted i løbet af sommeren.

For Havhingsten er det igen i år et togt uden egentlig destination, men kursen bliver sat mod nord, så snart Havhingsten når fjordmundingen og møder Kattegat. Hvor rejsen så bringer skibet hen afhænger af vejr og vind, måske bliver det den svenske skærgård ved Gøteborg, Læsø eller Limfjorden, men helt sikkert med mest mulig sejlads for øje.

Togtet er i år på to uger og giver undervejs de ca. 80 sejlere muligheden for enten at få pudset færdigheder af, eller afprøve helt ny vundne færdigheder i at tumle de 30 meter lange skib. Den forventningsfulde besætning består nemlig af en blanding af erfarne og nye medlemmer. De skal enten sejle med om bord i en eller to uger, med et besætningsskifte undervejs.

”Der er mange nye besætningsmedlemmer med om bord” fortæller Havhingstens laugsrådsformand Palle Brogaard ”sejladserne vil for alle koncentrere sig om, at lære og at lære fra sig, så vi kan blive endnu bedre til at sejle skibet. Samtidig er det også en social træning i at være så tætte i lang tid, et faktum der godt kan sætte tålmodigheden på prøve” - Palle Brogaard sejler med som rorgænger og har i øvrigt selv dagligdag på havet på havundersøgelsesskibe.

En repræsentant med mange opgaver

Havhingsten er ikke bare en udstillingsgenstand, men et meget benyttet og aktivt skib i alle henseender, som bliver brugt efter det overordnede formål, at skulle bidrage til Vikingeskibsmuseets forskning og formidling, og som en vigtig del af den eksperimentelle arkæologi, blandt andet gennem opsamling af data fra sejladserne.
Så aktivt at det hen over vinteren har været nødvendigt at foretage omfattende reparationer og udskiftninger på det 10 år gamle skib, for at det kan være fuldt sejklar og forsvarligt.

Da Dublin-togt i 2007-2008 var slut, lå Havhingsten nogle år lå på land, men siden søsætningen igen 2012, er der hvert år blevet sejlet masser af sømil i Kattegat og Østersøen, med besøg i danske, svenske og tyske havne.

Derudover har Havhingsten haft opgaver i forbindelse med, udstillingsåbning i Berlin hvor mandskabet roede på floden Spree, og hvor skibet blev besøgt af tusindvis af Berlinere, samt deltagelse i optagelserne til en ny international tv dramaserie . I museumshavnen lægger skibet dagligt dørk til de mange besøgende på Vikingeskibsmuseet, der lige skal mærke det fantastiske skib.

Et stort skib med et stort laug

Antallet af frivillige i Havhingstens Bådelaug er  ved at nå 200 medlemmer, men der er stadig åben for nye ansøgere, der vil være med til at sejle og vedligeholde det fine skib.
Medlemmer af Havhingstens Bådelaug og de øvrige bådelaug på Vikingeskibsmuseet får uden over spændende sejladser tilbud om en omfattende sejladsundervisning, med mulighed for at erhverve gængse certifikater.

Det er ikke kun Havhingsten fra Glendalough, der tager på sommertogt. Flere af de øvrige af museets skibe skal eller er afsted. ’Helge Ask’, ’Skjoldunge’ og ’Ottar’ tager afsted alle på forskellige tidspunkter, så museumshavnen ikke bliver helt tom.

Følg togtet LIVE på hjemmesiden

Det præcise afrejsetidspunkt for Havhingsten fastlægges på grund af vejrudsigten meget sent, det vides lige nu ikke om det bliver lørdag eller søndag, når tidspunktet kendes vil det blive lagt ud på Vikingeskibsmuseets hjemmeside og Facebook side.

Fra det øjeblik Havhingsten smider den sidste fortøjning i Museumshavnen til skibet vender hjem igen, kan rejsen følges online på vikingeskibsmuseets hjemmeside. Om bord på skibet er der monteret kommunikationsudstyr, der gør det muligt at følge skibets sejlads med oplysninger om kurs, fart og position. Oplysningerne sendes via satellit til hjemmesiden ca. hvert 15. minut.

Oprettet af Ivan Jakobsen