Skibe på togt

De fem Skuldelev rekonstruktioner, Ottar, Havhingsten fra Glendalough, Helge Ask, Roar Ege og Kraka Fyr.
Udgivet 20/07-2016

Så blev det endelig sommer, og for bådelaugene betyder det sommertogter! Vikingeskibsmuseet har i øjeblikket tre både der drager på togter.

Hen over sommeren sejler flere af museets skibe ud på sommertogt i de danske farvande. Bådene sejles af frivillige fra museets bådelaug og skipper sender dagligt lognotater og positioner hjem.
Her på hjemmesiden er det altså muligt at følge togterne hjemme fra hængekøjen.

» <link internal link in current>Du kan følge togterne her...

Helge Ask

Helge Ask er på sommertogt fra den 16 juli - 7. august og har sat kursen mod Tyskland og øen Rügen.
Skibet er bygget på museet i 1990-91 af eg, fyr og ask. Det er en rekonstruktion af det lille krigsskib Skuldelev 5.

Havhingsten fra Glendalough

Fra den 9. juli -  30. juli er Havhingsten afsted på sommerens togt. I de første dage frem til 15. juli har skipper ikke lagt en fast kurs for skibet og dets besætning. Skibet sejler bare ud i det blå og benytter den programfrie uge til at få lidt ekstra sømil under kølen. Der er derfor ikke planlagt bestemte havnebesøg på forhånd.
Fra 15. juli - 30. juli indgår Havhingsten i 'Kongens togt', en kulturhistorisk festival, der besøger otte havnebyer i Danmark. Undervejs får publikum mulighed for at udforske, smage og lege sig ind i vikingetidens og middelalderens verden og den del af Danmark, som kongerne af den tid var med til at skabe.

Ottar

Vikingeskibet Ottar har været på sommertogt i Kattegat i perioden 2.-17. juli 2016.
De ligger nu trygt i havnen, men du kan læse om turen og deres oplevelser ved at følge linket øverst på siden.

Skjoldungen

Skjoldungen tager den 2. juli - 10. august på togt.
Togtet går i nordboernes kølvand på en 560 sømil lang rejse fra Nanortalik i syd, tæt ved Østerbygden, gennem fjorde og indre farvande, ud på åbent hav og derfra til Vesterbygden ved Nuuk. Sejladsen skal kaste nyt lys over, hvordan nordboerne i de to bygder holdt kontakt og transporterede sig fra sted til sted i det rå landskab, hvilke søveje de anvendte, hvor lang tid det tog at komme frem og ikke mindst, hvordan vejret påvirkede dem.

Oprettet af Sabine Stubbe Østergaard