Vinterferie - vikingeskibet er ladet med?

Vinterferien på Vikingeskibsmuseet 12. - 27. februar 2022.

Masser af spændende oplevelser og aktiviteter for hele familien på Vikingeskibsmuseet i vinterferien 12. - 27. februar 2022

Vil du være fortidsdetektiv?

I vinterferien kan I være fortidsdetektiver. Når man skal finde ud af noget om fortiden, må man ofte kigge på de ting, fortidens mennesker har efterladt sig - for man kan jo ikke spørge nogle, der levede for 1000 år siden.

Med et opdagelseshæft i hånden kan I gå på opdagelse på museet. Ved at se på de fem rigtige vikingeskibe, som blev brugt til krig, fiskeri og handel af vikingerne, kan I, ligesom forskere, undersøge ting fra gamle dage. Det er muligt at finde ud af en masse om vikingernes skibe og sejladser, ved at kigge grundigt på de gamle skibe. Så får man nemlig øje på små, skjulte spor, der gemmer på store hemmeligheder.

Køb opdagelseshæftet i Museumsbutikken og start rejsen rundt på Vikingeskibsmuseet.

Når du har fundet de 10 poster og løst alle opgaverne, får du en præmie for veludført togt!

Opdagelsessættet koster 25,00 kr.

Tag med på togt – rundvisning for hele familien

I vikingetiden opstod de første byer i Danmark. Her blev handlet eksotiske varer fra fjerne egne.
Tag med på familierundvisningen, hvor I kommer med på togt med stormanden 'Ottar' på hans rejse fra det nordlige Norge til handelsbyen Hedeby i det sydlige Danmark. Hvad mon han har med i sit store handelsskib?

Alle deltagere i rundvisningen inddrages i fortællingen og bliver en del af historien om vikingernes togter til fremmede kyster, som fortælles af museets engagerede guider.

Familierundvisningen starter kl. 11.00.

Farverige vikinger

Mange tror, at vikingetiden var mørk og uden farver. Men det er langt fra sandt! Undersøgelser af de bittesmå spor af farve og maling på fortidens skibe, skjolde og gravgaver har nu vist, at vikingerne ikke var bange for at bruge kraftige farver.

Find jeres kreative side frem i farveværkstedet, hvor vi arbejder med vikingetidens farver. Her blandes de farvestrålende pigmenter til maling og I kan farvelægge smukke vikingemotiver med de hjemmelavede malinger.

Farveværkstedet har åbent fra kl. 14.00 til 15.30.

Digitale fordybelser

På Vikingeskibsmuseet kan I også lytte jer til flere spændende historier om vikingernes skibe og sejladser i museets audioguide, der er tilrettelagt, så hele familien kan være med. Lydfortællingerne kan høres i 3 forskellige 'spor', der passer til alder og den tid man har til museumsbesøget.
I kan høre fortællingerne via museums-app’en ’Useeum’ på jeres egne smartphones. App'en er gratis at downloade.

I kan også prøve kræfter med det digitale spil MuseumsMysteriet, hvor I skal hjælpe med at stoppe en fæl museumstyv ved at løse gåder og finde ud af, hvad tyven pønser på at stjæle fra museet.

Udstillinger for alle

I den interaktive udstilling ’Stig ombord’ kan I gå ombord på et vikingeskib og få oplevelsen af at være på en foranderlig sørejse over åbent hav. Skibene er fuldt udrustede til krigstogt og handelstogt. Kig i skibskisterne og se, hvad vikingerne havde med på deres lange rejser.

I museets underetage vises i øjeblikket to særudstillinger. ’I vikingernes kølvand’ fortæller historien om, hvordan de fem Skuldelevskibe har formet Vikingeskibsmuseet: Hvordan det enestående fund har haft afgørende betydning for marinarkæologien i Danmark, og været drivkraften bag vidtrækkende arkæologiske eksperimenter med rekonstruktion og sejlads.

Udstillingen ’I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt, 1644’, som også vises i underetagen, fortæller den dramatiske historie om det skæbnesvangre søslag i 1644, hvor den danske flåde led et svigende nederlag og 3 skibe blev sendt til havets bund. Vikingeskibsmuseets marinarkæologer har undersøgt resterne af de sunkne skibe, så vi i dag har et langt bedre billede af, hvad der skete med skibe og besætning.

Café Knarr

Her serveres mad, der er tilberedt efter principperne i 'Ny Nordisk Vikingemad'. Vi benytter os af de råvarer, der var kendt af vikingerne, så her er hverken kartofler, tomater eller agurker, men fladbrød, kvan, havtorn og perlebyg.
Når sulten melder sig, kan I nyde en pause i hyggelige og varme omgivelser i caféen.

Vinterferie 2022

Aktiviteterne er tilrettelagt for familier med børn i alderen 6-14 år og foregår indendørs i Vikingeskibshallen.

Åbent dagligt: 10.00 - 16.00

Opdagelsesrejse
Opdagelsessættet koster 25,00 kr. og udløser en flot præmie, når opgaverne er løst.

Rundvisninger på dansk og engelsk:
Familierundvisning på dansk: kl. 11.00
Rundvisning på engelsk: kl. 13.00

Farveværksted alle dage: 14.00 – 15.30.

Entré:
Familiebillet for 2 voksne og alle børn under 18 år: 230 DKK