5. november 2016 - 30. marts 2017

Gennem 25 år har Werner Karrasch, som fotograf på Vikingeskibsmuseet, dokumenteret skibsbyggerier i mindste detalje, farefulde sejladser i høj sø, tjærebrænding i ekstreme temperaturer og fund fra undersøiske udgravninger.

Fotografisk er Werner Karrasch ikke en fri fugl. Opgaverne er styret af faglige interesser og behov, og billederne er en fotodokumentarisk oplevelse, præget af hans indgående kendskab til sine motiver.
Werner Karrasch har udviklet et særligt billedsprog, der tegner museets profil og er et visuelt bidrag til vores kulturarv. Han fanger øjeblikket i et univers fuldt af indtryk, stemninger og aktivitet - og foreviger lys, lyde, dufte og leben i et stillbillede. Fotografierne afslører ikke altid komplette historier. De tilbyder beskueren en række stikord, der lader drømmende flyde og indbyder til at danne egne fortællinger.
Det dokumentariske bliver undertiden magisk og får en poetisk dimension.

Udstillingen giver et tilbageblik på museets historie og Werner Karraschs virke som fotograf,
gennem en række udvalgte temaer:
Du kan se dramatiske skud af Frederikssundsjollen Marcus Noer med bølgerne sprøjtende om forstævn og besætning, håndværkere med imponerende kunnen og ikke før viste billeder fra det rekonstruerede langskib Havhingsten fra Glendaloughs rejse til Dublin tur/retur - museets største eksperimentalarkæologiske projekt nogensinde.
Og der zoomes ind på materialer og detaljer, der giver mulighed for at opdage det smukke i træet, lindebasten, vanddråberne på tjærede årer og spillet mellem lys og skygge i sejlet.

Se ugens foto på Instagram:@vikingshipmuseum #wernerkarrasch

Læs mere:Portræt af Werner Karrasch

Salg af fotos:
Som noget ganske særligt er alle udstillede fotos til salg.
De kan købes på museets webshop eller i museumsbutikken.

9 udvalgte fotos fra udstillingen sælges som limited edition prints via Culture Nordic