Dagbog fra skibsskjalden - eventyret venter

Udgivet 25/06-2017

Besætningsmedlem Allan Jensen skriver om dagligdagen om bord på Ottar under dette års sommertogt. Læs med!

Så blev det atter tid til sommertogt. Alt imens jeg nærmede mig Roskilde, blev smilet på ansigtet stille og roligt større! Fremme på P-pladsen kunne jeg allerede fornemme den herlige duft - tjære og linolie, påsmurt træværk og tovværk! Der er vel omkring 40 skibe i havnen, hvoraf ca, halvdelen er råsejlere, dvs. sejlføring som vikingeskibe.

Besætningen mødtes i skolestuen, hvor der var morgenkaffe og snak om planen for dagen. Senere stødte flere til, så vi ender med at være 10 til afgang fra Roskilde.

I år sejler jeg med skibet Ottar, som er en knar, dvs. et handelsskib, og dermed bredt og tungt. Modsat Sebbe Als, som er en snekke, et krigsskib, og langt, let og smalt.

Og Ottar er så stor og fin, at der er indbygget toilet - endda med hjerte på dør(k)en

Besætningen er en blandet skare; nogle er erfarne Ottar-sejlere, andre erfarne sejlere men ikke med Ottar, og nogle er slet ikke erfarne sejlere. Et besætningsmedlem, der gør sig særlig opmærksom, er Coleman. Han er fra Seattle, blev inviteret på sommertogt, og har så valgt selv at tage herover for at være med. Nå ja, og så er han 16 år!

Vikingeskibsmuseet er særdeles velbesøgt, så mange kom og kiggede til os, men der var også et par der blev gift på plænen ved museet med udsigt over skibe og vand. Det kan vist ikke blive bedre end det. Med mindre man ikke bryder sig om skibe og vand, naturligvis

Dagen blev brugt på at pakke mad i kasser, surre kasser, få pakket bagage under dørk, slået telt op, fået monteret el og elektronik, tjekket pumpe og påhængsmotor, og mange andre praktiske ting.

Der blev også hygget, snakket, spist og fortalt om erfaringer fra andre sejlture. Og kigget på de andre skibe, naturligvis. Helge Ask stævnede ud på sommertogt, og Havhingsten varmer også op til det. Og så var det jo spændende at se Skjoldugen, som har været 6 uger på Grønland. En meget, meget lille båd at bo 8 mand i døgnet rundt! Hauge fra vores besætning var med, så han får naturligvis lov at berette mere om dette senere.

I morgen er der afgang kl 8; skipper Klaus Kay satser på at vi kan ramme Rørvig. Herefter er håbet Anholt, men lad os se hvad vejret kan byde på.

Folk er blevet opdelt i 3 vagthold, så 3 personer har ansvaret for skibet 3 timer af gangen, inklusive navigation og sejlads. Og der er 2 hold i gang når der sejles, så ved lange stræk hen over natten bliver det lidt spredt søvn. Så sætter man pris på, at der er fast telt ombord!

Skipper har lovet at vi kommer til at lave mand ombord-øvelser. Det er lige som mand over bord, bare at man forbliver ombord og egentlig bare sejler videre. Det er til at holde til. Tror jeg.

Morgendagen bliver gu'er!

Oprettet af Allan Jensen, besætningsmedlem på Ottar