Dagbog fra Skibsskjalden: "We can't direct the wind, but we can adjust the sails!"

Besætningen samlet til aftenskafning
Udgivet 28/06-2017

Opdagelsesrejsende på Anholt - Danmarks største ørken, planken ud og 'Strisser på Anholt'. Der er nok at opleve på en overliggerdag.

Sommertogt dag 5

Dagen i dag startede på den allerbedste måde en vikingesejler kan forestille sig - i sejlads på vandet!

Efter en nats sejlads, fik vi cirka kl halv seks sigte af Anholt, og begyndte indsejlingen hertil. Bjarke var hoppet på i Frederikssund, bare fordi det lød spændende, og skulle nu afmønstre på Anholt for at nå færgen for at komme tilbage til Frederikssund til vikingespillet. Men der virkede som om interessen var vakt for mere sejlads med vikingeskibe fremover.

Danmark har en god flåde af vikingeskibe, og ud over den store og flotte samling i Roskilde på Vikingeskibsmuseet, er der, for blot at nævne nogle, Sebbe Als i Augustenborg, Freja Byrding i Hejlsminde, Lindheim Sunds i Svendborg, Imme Sejr på Kalvø, Ladbydragen i Kerteminde, Sif Ege i Frederikssund, Thor i Neessund, for blot at nævne nogle. Alle skibslag er typisk glade for nye medlemmer, så er disse anekdoter spændende, så tag et kig forbi deres hjemmesider eller Facebook og aftal et besøg med dem. Hvem ved, det kan jo ske du blev en del af disse sagaer i fremtiden?

Da vi havde fået lagt til, var det tid til at få skibet i præsentabel stand. Der blev sat infoskilte op, Hauke blev sendt op i agterstaget for at forskønne lanternekablet, jeg gav mig til at vende skødet for at få det skamfilede stykke i den anden ende hvor der ikke er træk på, Karl lavede strøm, og da skibet var fortøjet og dermed ikke havde brug for Skipper, blev han, under lettere underforståede protester, fritaget for kommando og sendt i soveposen.

Der blev sat fortelt, vasket op, og inden længe var der dømt landgang.

Steinar, Karl, AnneSofie og jeg var blevet lidt tørre i halsen af al dette arbejde, så vi måtte besigtige vandhullerne på havnen, og Al'got gav muligheden for at "gå planken ud" med 5 smagsprøver fra deres samling af humlesmoothies fra bl.a Ebeltoft Bryghus. Så dette måtte testes. Imens var hele den lokale politistyrke udkommanderet for at hindre vikingernes hærgen, så vi fik herved en idé om et muligt tv-koncept; man kunne kalde det "Strisser på Anholt". Vi fornemmede dog hurtigt at det nok ikke blev ret meget en action-serie, da det vildeste der skete var et vindpust, der løftede en parasol op på taget af etablissementet vi frekventerede.

Efter denne vilde omgang tog Bjarne, Steiner og jeg på geocaching på øen. Der var en geocache i nærheden af et radartårn, der efter sigende skulle have været meget hemmeligt under den kolde krig. Hvordan man lige gør et 30 meter højt tårn, på toppen af en 35 meter høj, med en roterende dims på toppen hemmelig, er jeg dog meget interesseret i at høre nærmere om! Udsigten heroppe fra var dog helt fantastisk.

Cachen blev fundet, og vi tog ned igen. Senere vil vi på ørkenvandring. Anholt har faktisk Danmarks største ørken, så det skal jo inspiceres nærmere af de danske, norske og amerikanske vikinger.

Vel tilbage på båden følte nogle besætningsmedlemmer sig lidt sløje. Heldigvis har vi en stor tønde med ting til førstehjælp, og her kunne vi fremdrage lidt naturmedicin til at få helbredet på plads igen. Medicinen skal indtages i små glas, og nogle gange er det jo nødvendigt med flere doser for at komme helt til hægterne igen, og til sidst lykkedes det at få mandskabet ved godt helbred igen. Intet er vigtigere end mandskabets helbred, når vi taler det maritime liv, også når man er solidt fortøjet.

Senere på aftenen skulle vi ud at spise. Her stødte AnneSofie's ven Mathias til. Så tog vi lige en runde med hvem vi er og hvad vi laver til daglig, og det er en blandet forsamling - en teatertekniker, en gymnasieelev, en anlægsingeniør, en bioanalytiker, en It-chef, en pensionist, en systemadministrator, en studerende og en skoleelev. Og det er sådan en forsamling der kan drive små 28 tons skib, forhåbentlig til Norge.

Vejrudsigten for i morgen tyder på at vi med lidt god vilje kan sejle afsted fra kl 18, men vi får lige nyere og flere detaljer i morgen, og så ser vi hvad det kan blive til.

"We can't direct the wind, but we can adjust the sails!"

» <link https: www.facebook.com vikingeskibetottar _blank external-link-new-window internal link in current>Facebook: Se alle Allans billeder og læs flere statusopdateringer om Ottars sommertogt på Ottars Facebook side.