Dagbog fra skibsskjalden: En god vikingehistorie om "at ligge underdrejet"...

Udgivet 26/06-2017

Som enhver god viking ved, så indeholder alle de gode vikingehistorier følgende: Som enhver god viking ved, så indeholder alle de gode vikingehistorier følgende: "Så lå vi underdrejet i..", "Nogle venner gav os mjød" og "en tur i busken". Så lad historien begynde...

Så lad historien begynde...

Natten bød på søvn i luksusklassen; vores telt på skibet er stort og rummeligt, og der er to lag madrasser under liggeunderlagene, og oven på alt dette er der så lagt lammeskind på. Man sover herligt

Kl. 7 purrede skipper os, og så var det op, få lænset på toilettet, personlig hygiejne efter behov og behag, og så en gang luksus havregrød og kaffe til morgenmad, i den fri luft. Så er det svært at være utilfreds med livet

Kl. 8 varmede vi op til afgang, og kl. 8.30 lagde vi fra kaj. Vi kom ud på fjorden, og her fik den semi-befarne besætning så kluden til vejrs efter lidt aktiv brug af kropsvægten (kendt som "skrummel-faktor").

Og så var det jo bare tid til at de nye vagthold fik prøvet lidt af hvert. Det første hold var på en times tid, så var det vagtskifte, og næste hold var på. Inden da blev der lige prøvet både kovending og stagvending, og så var vi klar til at stikke mod Norge.

Eller…

Vi kom op for enden af bredningen i Roskilde fjord, og her var det en meget smal kanal, så ned med sejlet og i gang med at piske de 15 benzindrevne slaveheste ombord.

At få sejlet ned og ind var en god udfordring. Det er af hør, og skal derfor beskyttes mod elementerne, hvilket gøres med talg. Så tør hud er ikke et problem efter at have håndteret sejlet. At holde fast i sejlet derimod..

Vi ville gerne nå til Rørvig, men lidt syd for Frederikssund blæste det pludselig kraftigt op, så vi måtte erkende at det ikke var muligt at nå længere end hertil.

At lægge til i havnen var et kapitel for sig selv - vi blev presset ind af vinden, og kunne ikke bremse, så der var kun én ting at gøre - at smide ankeret i havnebassinet, lave en håndbremsevending med 25 tons skib, og så ellers være kreativ med at sikre afstand til bro, andre skibe og diverse andre let destruerbare løsdele.

Så lå vi underdrejet i Frederikssund...

Fortøjningerne kunne godt blive bedre, så Hauge, Steiner, Ann-Sofie og Karl blev sendt i gummibåden for at padle ud til et par pæle med fortøjninger. Skibet blev endelig sikret, og efter at have gjort klart skib, blev der givet landlov.
Efter en proviantering i Føtex, tog Bjarne, Coleman, Karl, Steinar og jeg til vikingemarked i byen. Steinar havde nogle venner her, som havde inviteret ham på besøg.

Vi kom herop, og her mødte vi vennerne - rigtig hyggeligt! Vi fandt ud af at der var et vikingespil; Harald Blåtand. Og da vi jo er nogle finkulturelle individer, måtte vi jo se det. Det var rigtig godt opført, en smuk dag, og en god oplevelse. I pausen blev vi inviteret "backstage", da Steiner jo havde venner her, og nogle venner gav os mjød af egen produktion her. Yderst velsmagende!

Næste del af spillet gik i gang, og igen var det engagerende og godt opført. Smukt vikingespil!
Steinar havde lige en ven mere vi skulle hilse på, og igen var der mjød. Kirsebærmjød, bl.a. - Saftevand for voksne.
Vi fik set husene i vikingetiden, og herefter gik vi mod havnen igen. Mjøden samt et par gode øl pressede sig nu på ved stakkels Steinar, så han måtte en tur i busken og lænse.

Vel tilbage kunne vi gennemføre en mand ombord-øvelse, og det lykkedes over al forventning.

Diverse sociale medier blev ladet op, AIS'en blev kigget på, og før vi vidste af det havde blandt andre Karen produceret en rigtig lækker suppe!

Så der blev skaffet, og mens vi spiste kom der et par gæster til Steinar. Rigtig hyggeligt, men lidt pudsigt at det er dem langt væk fra der får gæster, ikke dem der kommer fra nærområdet. Så hermed en opfordring - siden vi bliver her frem til tirsdag, er man velkommen til at komme og besøge os! Kør efter Føtex i Frederikssund, og kig ud på den fjerneste bro.

Efter skafning var det tid til opvask og herefter fortælling af sande historier og deling af løgnehistorier, i ankerlanternens skær, og dele af mandskabet fortsætter med dette mens andre er tørnet ind, og på vej ud over Nordsøen med vikingeskib i drømmeland, til den svage klukken af vandet på Ottars skrog, den svage smygen af vindpust mod kinden, og den beroligende fornemmelse af lammeskind mod kroppen.

Og sådan blev det i sandhed endnu en god vikingehistorie!

» <link https: www.facebook.com vikingeskibetottar external-link-new-window internal link in current>Facebook: Se alle Allans billeder og læs flere statusopdateringer om Ottars sommertogt på Ottars Facebook side.