Stig Ombord - oplevelsesudstilling i Vikingeskibshallen

Vikingeskibsmuseets udstilling 'Stig Ombord' udfordrer alle sanser og sætter jeres sø-ben på prøve. Ombord i vikingeskibene skifter døgnet fra solopgang i vindstille til nattens tætte mørke i stormende kuling.

I mere end 20 år har to vikingeskibe  - fast fortøjret til den massive anløbsbro i Vikingeskibshallen - lagt kulisse til tusindvis af børns og voksnes fantasifulde forestillinger om skibe hjemvendt fra fjerne egne, når de - ofte iklædt vikingetøj - er gået ombord og og har leget sig tilbage til fortiden.

Nu kastes fortøjningerne, og skibene skal endelig ud at sejle.

Vikingeskibsmuseets nye udstilling Stig Ombord  giver museets besøgende lov til at få oplevelsen af at stå søs i et vikingeskib på en foranderlig sørejse over åbent hav. Alt det man ser, hører, føler og mærker, mens dagen går fra klar og lysende morgenstund til et omsluttende nattemørke, og vejret skifter fra vindstille og blændende solskin til storm, torden og høj sø.

FAKTA:
Et døgn til søs tager 10 minutter. Hele stemningen i rummet skifter fra vindstille sløvsind til stormens højspændte energi – og museumsgæsten er med ombord, midt i naturens rasen!

Fra de to vikingeskibe i fuld størrelse er der udsyn til det omskiftelige hav og den fjerne horisont. Projektioner gør væggene omkring skibene levende og følger skibenes rytme i bølgerne. Solens og månens gang over himlen styres af 30 LED lamper: Lyset lægger sig som et hvælv af skiftende farver over rummet, og lyskegler mødes i en svævende stjernehimmel.
De mange lyde - mastens knirken, skibsskrogets knagen, vindens susen, skippers kommandoer og de rytmiske bølger, der slår mod skibssiden, er reallyde optaget på vikingeskibsrekonstruktionerne Havhingsten og Ottar, under deres  togter i al slags vejr.

Den analoge og omsluttende installation af fremmedartede lyde og den cinematiske projektion af havets skiften, giver museets gæster mulighed for på egen krop at mærke de kræfter, der er i spil, når man sejler over åbent hav, i et åbent skib - en oplevelse, det ellers kun er få modige søfolk forundt.

Museumsinspektør Louise K. Henriksen om tankerne bag udstillingen 'Stig Ombord"

"Med udstillingen vil vi give museumsgæsterne en fornemmelse af de følelser og stemninger, der kan opleves på åbent hav i et vikingeskib. Og fortællingens univers af lys og lyd tager derfor udgangspunkt i det vi mærkede på egen krop, da vi, med åbent sind, kastede os ud i at sejle Havhingsten til Dublin tur/retur",  fortæller Museumsinspektør Louise K. Henriksen:

"Udstillingen er på én gang sin egen fortælling og samtidig en test af virkemidler, narrativer og teknologi til en fremtidig udstilling i et nyt museum. Drømmen har været at skabe en fællesoplevelse af det store hav, med plads til at fantasien får frit spil. Vi har derudover ønsket at teste, hvordan man kan skabe et omsluttende eventyr uden brug af Virtual eller Augmented reality. Det har været vigtigt, at skibene forblev en fysisk del af rummet; duften af det tjærede tovværk, synet af de høje sejl, besværet ved at bevæge sig over krigsskibets tofter og lyden af museumsgæstens skridt på dørken bidrager til en materialitet og håndgribelighed, som ikke skal genskabes i et virtuelt univers".

De to skibe scenograferes våben, udstyr og handelsvarer, der understreger skibenes oprindelige funktion, og opfordrer til at gå på opdagelse; lette låget på tønder og kister, åbne dørken og kikke under dækket, gå til ro i skibsteltet eller prøve kræfter med rollen som rorgænger.

På krigsskibet fornemmes den trange plads, og kister med krigernes udstyr afslører hierarkiet ombord. På handelsskibet vidner jernbarrer, skifer, gevirer, silke, isbjørneskind og rav om handelsmandens netværk og sejlruter.Oplevelsen forstærkes af muligheden for at iklæde sig kofte, selekjole og kappe med pelskant, og træde ind i rollen som handelsmand på vej mod Middelhavets markeder eller høvding med kurs mod Englands kyster.

En sættekasse i kæmpeformat giver plads til de mange fortællinger om handelsvarer, søfolkenes udstyr og livet ombord på skibene under de lange sørejser. Her er montrer og skuffer med råmaterialer og rekonstruerede, arkæologiske fund, der tilsammen med billeder, citater og tegninger udgør et ’billedsprog’, som til dels erstatter udstillingstekster.

FAKTA om udstillingen 'STIG OMBORD' og INVITATION til Pressen:

Udstillingen åbnes officielt torsdag den 12. oktober af Bestyrelsesmedlem i Kraks Fond Poul Scheuer.
Åbningen fejres med reception kl. 15 - 17 i Vikingeskibshallen, hvor pressen er velkommen til at deltage.

Pressen er også meget velkommen til at følge arbejdet med at lægge sidste hånd på udstillingen i dagene op til åbningen.

Udstillingen åbner for publikum fredag den 13. oktober

'Stig Ombord' er en del af den faste udstilling i Vikingeskibshallen

'Stig Ombord' er støttet af Kraks Fond.

Udstillingen er designet og produceret af Vikingeskibsmuseet i samarbejde med det digitale designbureau Yoke og scenograf Sarah Piyannah Cederstrand.

Design bureauet 'Yoke' om teknikken bag udstillingen 'Stig Ombord':
  • Udstillingens digitale del består af tre projektioner på væggene mellem skibene akkompagneret af et loft af speciallavede digitale lysarmaturer samt et surround lydsystem.
  • For at skabe en stemning af at være uden for tid og rum, er havet ikke gengivet i en fotorealistisk optik, men med et lag af sort-hvid dynamisk støj, der skaber en skraveret effekt.
  • Projektionene er udviklet i en spilmotor med et specialudviklet hav- og vejrsystem, er de tre projektioner forbundet til et kamera på en mast på et 3D-modelleret skib, hvor hvert af disse kameraer peger til hhv. venstre, ligefrem og til højre for skibet.
  • Dette skaber følelsen af at stå midt på havet og spejde ud over horisonten.
  • Den visuelle oplevelse bindes sammen af et lydlandskab komponeret af reallyde blandet med musikalske fortolkninger af livet til søs.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen