Dagskursus i sejlads med et ægte vikingeskib

Udgivet 25/07-2023

Stig ombord på en af museets fire rekonstruktioner og bliv ført tilbage til fordums tid. Vikingeskibsmuseets heldagskurser er den ægte vare, hvor du sejler ud på Roskilde Fjord og får indblik i vikingeskibenes helt særlige sejlegenskaber. Der kræves ikke forudgående kendskab til sejlads med vikingeskibe for at deltage i heldagskurset.

Oplev bølgerne slå mod de lange vikingeskibe og suset fra vinden der går gennem råsejlet, ved et dagssejladskursus på Roskilde Fjord.

Her er rig mulighed for udfordring og læring, om hvordan man sejler et vikingeskib for både den uerfarne og den erfarne sejler, der søger nye udfordringer og vinkler på sin sejlererfaring. Blandt andet får deltagerne en grundlæggende introduktion til sejlads med råsejl, som vikingeskibenes sejltype kaldes. Råsejlet adskiller sig væsentligt fra moderne rigtyper. At sejle med råsejl er en meget anderledes sejladsoplevelse, og det udfordrer ofte den viden, som sejlere med erfaring fra de moderne skibstyper har. I modsætning til bermuda- og gaffelsejl, er råsejlet eksempelvis placeret foran masten, og det kræver ofte en del tilvænning og giver den moderne sejler sjove 'aha-oplevelser'.

» Er du nysgerrig på, hvordan det føles at sejle et vikingeskib, kan du læse mere og købe din billet her.

De fire skibe

Kurserne foregår i rekonstruktioner af de originale vikingeskibe, som er udstillet i Vikingeskibshallen -  blandt andet museets nyeste tilføjelse, Estrid Byrding, der blev søsat i 2022. De er bygget med vikingernes teknikker og med de samme materaler, der blev anvendt for 1000 år siden, og skibene repræsenterer noget af det tætteste, vi kommer på de oprindelige skibe.

Du kan læse mere om hver af de specialbyggede vikingeskibe nedenfor:

Estrid Byrding

Estrid Byrding er Vikingeskibsmuseets nyeste rekonstruktion og har overtaget pladsen for Roar Ege, der blev pensioneret i 2016, efter 32 års tro tjeneste. Estrid Byrding er ligesom Roar Ege en rekonstruktion af Skuldelev 3, der var et handelsskib fra ca. 1040. I øjeblikket kan Estrid ikke findes i museumshavnen, idet skibet og dets besætning er taget på sommertogt på de danske farvande.

Helge Ask

Helge Ask og dens besætning er netop vendt hjem fra sommertogt gennem Danmark. Rekonstruktionen af krigsskibet Skuldelev 5, blev bygget på museet i 1990-91 og har tilbagelagt adskillige sømil både i forbindelse med skibets mange togter, og i forbindelse med dagskurser og aftensejladser.

Det lille krigsskib, der er bygget af eg, fyr og ask, har plads til 16 kursister og 4 besætningsmedlemmer.

» Her kan du læse mere om skibet

Skjoldungen og Kraka Fyr

Skjoldungen og Kraka Fyr er begge rekonstruktioner af fiske- og fragtfartøjet Skuldelev 6-skibet fra ca.1030, hvoraf Kraka Fyr er den første rekonstruktion. De lange skibe blev bygget på museets bådeværft og blev søsat i museets havn i 1998 og 2016. Forskellen mellem de to skibe ses tydeligst på stævnenes udformning.
På disse skibe er der plads til 10 kursister og 2 besætningsmedlemmer.

» Her kan du læse mere om de to skibe

Fakta og datoer i 2023:

Datoer for heldagskurser i Helge Ask i 2023
Lørdag den 19. august
Lørdag den 2. september

Pris for kursus i 'Helge Ask':
Voksne: 2400,00 DKK pr. deltager inkl. madpakke og vand

Datoer for heldagskurser i 'Kraka Fyr' / 'Skjoldungen' i 2023
Lørdag den 16. september

Pris for kursus i 'Kraka Fyr' / 'Skjoldungen':
Voksne: 1350,00 DKK pr. deltager inkl. madpakke og vand

Datoer for heldagskurser i 'Estrid Byrding' i 2023
Lørdag den 23. september

Pris for kursus i 'Estrid Byrding':
Voksne: 2400,00 DKK pr. deltager inkl. madpakke og vand

» Billetter kan købes på 'VisitFjordlandet's billetportal

Kurserne starter kl. 10.00 og slutter cirka kl. 16.00.

Der kræves ikke forudgående kendskab til sejlads med vikingeskibe.

Oprettet af Carla Kjeldgaard Clausen