Værftet bygger Fejø-pramme til udlejning

Den originale Fejø-pram som er brugt som forlæg til byggeriet af de to udlejningsbåde. Foto Werner Karrasch
Udgivet 08/03-2011

På Vikingeskibsmuseets bådeværft kan du i øjeblikket følge med i byggeriet af to små pramme, som museet håber at bruge til udlejning.

Den lille jolle har været med os i generationer og har været brugt til alle slags formål. Det har været en simpel, men effektiv måde at komme omkring på, og jollen har bragt fisk hjem til mange familier langs de danske kyster.

Jolleprammen fra Fejø

Museet bygger i øjeblikket to såkaldte Fejø-pramme. De bygges som kopier af de pramme, som har været brugt til fiskeri omkring Fejø i starten af forrige århundrede .

Roskilde Fjord er en perle for en jolle som denne. En pram er en fladbundet jolle og der er mange små vige der kan udforskes helt tæt på. Eller man kan ankre op, kaste snøren ud og se om brakvandsgedden kan logges på krogen.

Følg byggeriet

Frem til 1. maj er det muligt at følge bådebygger Ture Malte Møller, som bygger prammene på bådeværftet. Materialerne er lærk på eg, mens prammenes bund bliver af fyrretræ. Stævne og agterspejl af egetræ.

De bliver udstyret med et sæt årer hver, anker, pøs og hvad der ellers hører til. Kaffe, sodavander og sandwich medbringes selv. Der bliver plads til fire personer ombord, eller maks 350 kilo og prammene bliver gjort synkefri med opdriftsmidler.

Museet har ansøgt Søfartsstyrelsen om tilladelse til at leje prammene ud og når tilladelsen kommer, vil det være muligt at prøve kræfter med den ædle kunst at ro en båd. Vikingeskibsmuseet står klar med pram og udstyr.

Inden man stævner ud, vil der blive givet en sikkerhedsinstruktion og så er det ellers bare afsted. ”Ro væk!”, som man siger.

Fakta

Byggeriet foregår på værftsområdet på hverdage fra klokken 10 til 15.30. Følg skiltningen når du ankommer. Ture Malthe Møller, som bygger prammene, fortæller gerne om arbejdet med bygningen.

Oprettet af Preben Rather Sørensen