Open-source bådebygning på bådeværftet

Læs mere om sommeren 2015s helt store projekt, nemlig Gislingeprojektet- et open source bådedygnings projekt.

Efter en lang og travl sommersæson på bådeværftet, nærmer Vikingeskibsmuseet sig nu afslutningen af ​​Open-source byggeprojektet af Gislingebåden.

Travlheden mærkes tydeligt på Vikingeskibsmuseets bådeværft, hvor søsætningen af den lille middelalderlige gårdbåd, Gislingebåden, nærmer sig. Lørdag 31. oktober kl. 13.00 får den 7,7 meter lange, smukke både vand under kølen for første gang og bådebyggerne arbejder på fuldt tryk med at få de sidste detaljer på plads, så båden kan blive færdig til tiden. Bådenes skrog er helt færdigt og der arbejdes koncentreret om at få årekejper -åregafler- og ror på plads i denne uge, mens de til sidst vil tage fat på mast og årer.

De øvrige håndværkere, der er involveret i projektet - reblægger, væver, smed og træskærer - arbejder også hen imod den endelige deadline, med at få syet sejlet, færdiggjort den håndlagte rigning og få smedet de sidste jernnagler. Træskæreren går rundt med et hemmelighedsfuldt smil - det er nemlig hende, der skal skære båden navn – et navn, der traditionen tro, holdes hemmeligt indtil den store dag!

Også på den digitale front er der hektisk aktivitet. Fra dag ét, er projektet blevet formidlet gennem blogs på projektets hjemmeside og via de mange opslag om projektet, der er lagt ud på Facebook og Instagram. Vikingeskibsmuseet er overvældet over, hvor mange, der har fulgt projektet tæt og, har taget del i debatten, når bådebyggerne har delt deres overvejelser om særlige detaljer ved bådens konstruktion eller materialer.
Den åbne tilgang til hele byggeriet, Open-source bådebygning, som det kaldes, har siden projektets start 15. maj, alene tiltrukket flere end 5.000 nye følgere på Vikingeskibsmuseets Facebook side og mere end 1000 følgere på Museets Instagram-profil, der blev startet op samtidig med projektet.

"Vi er ikke bare overraskede over de utrolig mange interesserede online-følgere, men også over deres store engagement. Mange følger byggeriet af ​​Gislingebåden dagligt og kommer med opmuntrende kommentarer og masser af spørgsmål. Vi ser følgere fra hele verden, og det har været nødvendigt at gennemføre projektet på både dansk og engelsk for at tilfredsstille de mange internationale brugere", fortæller Rikke Johansen, Teamkoordinator for kommunikation på Vikingeskibsmuseet. "Specielt de film, vi har lagt ud, om projektet har fået stor opmærksomhed. I alt er Gislinge-filmene blevet set af flere end 630.000 mennesker jorden rundt og statusopdateringer om sejlvævning, tovværk mv. er i gennemsnit nået ud til 25.000 - 30.000 brugere".

For næsten 200 af disse fans, var det ikke nok 'bare' at følge med, de har nemlig downloadet et fuldt sæt arbejdstegninger til Gislingebåden. Tegningerne ligger frit tilgængeligt for alle på projektets hjemmeside, og flere byggegrupper fra så forskellige verdensdele som Australien og Amerika har nu planer om at bygge en Gislingebåd selv. En byggegruppe fra USA er allerede startet på arbejdet med den 1:10 model, der skal danne grundlaget for deres udgave af Gislingebåden.

Open-source tilgangen til bygningen af Gislingebåden er ikke alene digital. Bådebyggerne har i forbindelse med dette projekt åbnet helt op for publikums adgang til byggepladsen, så gæsterne har fået mulighed for at komme helt tæt på rekonstruktionsarbejdet.

På undervisningsfronten har vi i samarbejde med Absalons skole gennemført en række tests af nye undervisningsforløb/metoder, der knytter sig til faget 'Håndværk og design' og for de almindelige museumsbesøgende har vi udvidet vores sommertilbud med flere muligheder for selv at prøve kræfter med blandt andet at kløve stammer, hugge planker og i det hele taget afprøve bådebyggernes værktøj og teknikker sammen med dygtige fagfolk lige ved siden af byggeriet af Gislingebåden.

Alt i alt har Vikingeskibsmuseet gennem dette projekt fået nye værktøjer til at gøre formidlingen endnu mere publikumsinddragende. Samtidig har projektet giver erfaring med, hvordan det er at bygge både helt uden fysisk afspærring mellem byggepladsen og de mange videbegærlige gæster. Resultatet har været en lang mere personlig og dybdegående formidling, der i højere grad bliver på gæstens betingelser.
Ved at lægge alle overvejelser og dilemmaer om rekonstruktionsarbejdet åbent ud på de digitale platforme, så enhver kan følge med og give sit besyv, er der også opstået et helt nyt rum for formidling og en opmærksomhed på, at det at rekonstruere fortiden, ikke altid kommer med ét enkelt facit. Alle medarbejdere i projektet har så at sige - helt bogstaveligt - arbejdet, mens de er blevet kigget over skulderen!

Projektet er økonomisk støttet af Kraks Fond

Fakta
Gislingebåden er en 7,7 lang arbejdsbåd fra middelalderen, der blev fundet under en udgravning nær Gislinge – i en inddæmmet del af Lammefjorden - i 1993. Byggeprojektet udføres på Vikingeskibsmuseets bådeværft, med så meget involvering fra offentligheden som muligt. Mange aktiviteter er blevet planlagt i forbindelse med byggeriet, så de besøgende på museet kunne få mulighed for at opleve alle aspekter af bådebygningsprocessen.

Open source bådebygning
Samtidig har museet gjort alle detaljer om konstruktionen frit tilgængelige online, hvor arbejdstegninger til båden er gjort tilgængelige for gratis download. På projektets hjemmeside, diskuterer vi valget af materialer, byggeprocessen og fortolkning af det oprindelige fund. Vi kalder dette åben source bådebygning, der gør det muligt for andre at prøve kræfter med at opbygge deres helt egen version af Gislingebåden.

Oprettet af Rikke Johansen