Vinterferie med viden - besøg Vikingeskibsmuseet og lær om fortiden

Vil I vide mere om de lange handelsrejser i vikingetiden og de skibe, som bragte kostbare vare frem til markederne fra fjerne egne? I kan komme med på handelstogt, afprøve de kostbare farver i maleværkstedet og høre om marinarkæologernes fund fra havets bund.

Vikingeskibsmuseet har vinterferieaktiviteter hver dag 11. - 26. februar.

Vikingernes skibe er kendt over hele verden. Med dem kunne skandinaverne rejse længere, end nogensinde før - og sætte aftryk på verdenshistorien. De er nok mest berygtede for grusomme plyndringstogter, men vikingeskibene gjorde også folkene fra nord i stand til at drage ud på lange handelsrejser. fra Grønland i nord, til Byzans mod syd.

Hver dag i vinterferien, 11. - 26. februar, er der spændende oplevelser og aktiviteter for hele familien på Vikingeskibsmuseet.

Lær om vikingetidens handelsmænd

I vikingetiden opstod de første byer i Danmark. Her blev handlet eksotiske varer fra fjerne egne. Hvis I går med på familierundvisningen får I viden om vikingerne som handelsmænd og hører om den norske høvding Ottar, der sejlede fra det nordlige Norge til både England og de nyanlagte handelsbyer langs de danske kyster.

Der er familierundvisning hver dag i vinterferien kl. 11.30.

Gå i marinarkæologens fodspor

Det er ikke rigtig til at forstå det, men under havet findes også spor af vores fortid og de mennesker, der levede her før os.
Det er specialuddannede arkæologer, marinarkæologer kaldes de, der dykker ned på havbunden og fortager udgravninger under vand. Her finder de blandt andet oversvømmede bopladser fra stenalderen, gamle havneanlæg og skibsvrag.
I vinterferien henter vi nogle af de spændende fund, som arkæologerne har bragt til syne, frem fra museets magasiner, og besøgende får ikke bare forklaringer, men også lov til selv at røre og undersøge de spændende fund, der gemmer på historier om livet for årtusinder siden.

I kan gå i marinarkæologens fodspor hver dag i vinterferien kl. 12.30.

Farverige vikinger

Vikingerne var glade for farver – tænk bare på de bemalede skjolde, de stribede sejl og de farverige skibssider. Det var handelsmændene, der bragte de farvestrålende, og kostbare, farvepigmenter med hjem til Norden.

Vi åbner farveværkstedet hver eftermiddag i hele vinterferien. Her kan I farvelægge flotte vikingemotiver med maling, der er lavet, som man gjorde det i vikingetiden.
I kommer til at arbejde med vikingernes pigmenter og motiver, og sammen blander vi vores egen maling og eksperimenterer med de flotte farver.

Farveværkstedet har åbent fra kl. 14.00 til 15.30.

Rejs Ud – oplevelsesrejse på egen hånd

Vil du være fortidsdetektiv? Når man skal finde ud af noget om fortiden, må man ofte kigge på de ting, fortidens mennesker har efterladt sig - for man kan jo ikke spørge nogle, der levede for 1000 år siden.

På Vikingeskibsmuseet kan du se fem rigtige vikingeskibe, som blev brugt til krig, fiskeri og handel af vikingerne, og ligesom de forskere, der undersøger ting fra gamle dage, kan du finde ud af en masse om vikingernes skibe og sejladser ved at kigge grundigt på de gamle skibe. Så får man nemlig øje på små, skjulte spor, der gemmer på store hemmeligheder.

Skibet er klar, og kursen sat mod spændende opgaver - vi ønsker go' vind på rejsen rundt på museet!
Køb opdagelseshæftet i Museumsbutikken og start rejsen rundt på Vikingeskibsmuseet, hvor I blandt andet skal finde skjulte detaljer på vikingeskibene, klæde jer som sømænd, skrive med runer og meget, meget mere. Når I har fundet de 10 poster og løst alle opgaverne, er der en flot præmie for et veludført togt!

Opdagelsessættet inkl. en flot præmie koster 25,00 kr.

Særudstilling - sidste chance for at se 'I Røg og Brand'

I museets underetage viser vi i øjeblikket særudstillingen ’I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt, 1644’. Udstillingen tager udgangspunkt i det overraskende fund af alle de tre skibe, der forliste i det skæbnesvangre søslag i 1644, hvor Christian 4 og den danske flåde led et svigende nederlag.

Vikingeskibsmuseets marinarkæologer har undersøgt resterne af de sunkne skibe, og bjærget en række spændende fund, der har været med til at afdække begivenhederne, så vi i dag har et langt bedre billede af, hvad der skete med skibe og besætning.

Udstillingen lukker 1. marts 2023.

Digitale fordybelser – Audioguide og MuseumsMysteriet

På Vikingeskibsmuseet kan I også lytte jer til flere spændende historier om vikingernes skibe og sejladser i museets audioguide, der er tilrettelagt, så hele familien kan være med. Lydfortællingerne kan høres i 3 forskellige 'spor', der passer til alder og den tid man har til museumsbesøget.

I kan høre fortællingerne via museums-app’en ’Useeum’ på jeres egne smartphones. App'en er gratis at downloade.

I kan også prøve kræfter med det digitale spil MuseumsMysteriet, hvor I skal hjælpe med at stoppe en fæl museumstyv ved at løse gåder og finde ud af, hvad tyven pønser på at stjæle fra museet.

Program: Vinterferieaktiviteter alle dage 11. - 26. februar 2023

Aktiviteterne er tilrettelagt for familier med børn i alderen 6-14 år og foregår indendørs i Vikingeskibshallen.

Åbent dagligt: 10.00 - 16.00

10.00 - 16.00: Rejs Ud - oplevelsesrejse på egen hånd (opdagelsessæt inkl. præmie: 25 DKK)
11.00 - 11.45: Rundvisning på engelsk
11.30 - 12.00: Familierundvisning på dansk