Særudstillingen 'I Røg og Brand - Slaget i Femern Bælt 1644' åbner 29. april

Havet sletter ingen spor… I 2012 og 2020 udførte danske og tyske forskere fra Vikingeskibsmuseet og Archäologisches Landesamt Schleswig‐Holstein marinarkæologiske undersøgelser af de skibsvragene for anlæggelsen af Femernforbindelsen.  I næsten 400 år har havet skjult de uhyggelige rester af smeltede bronzekanoner, sønderskudte skibsdele, kanoner, kugler og grusomme spor efter de omkomne.
Havet sletter ingen spor… I næsten 400 år har havet skjult de uhyggelige rester af smeltede bronzekanoner, sønderskudte skibsdele, kanoner, kugler og grusomme spor efter de omkomne.
Udgivet 22/04-2021

En kold oktoberdag i 1644 udkæmpedes et dramatisk søslag, der sendte tre skibe brændende til havets bund.

Flere hundrede år senere genfandt marinarkæologer skibsvragene forud for anlæggelsen af tunnelen under Femern Bælt.

Ny udstilling på Vikingeskibsmuseet fortæller historien om slaget, som Christian 4 helst ville glemme.

29. april åbner Vikingeskibsmuseets særudstilling I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt, 1644.
Udstillingen følger den voldsomme og blodige fejde mellem Danmark og Sverige fra 1643-45.

'I Røg og Brand' vises i kølvandet på marinarkæologernes fund af de danske orlogsskibe Lindormen og Delmenhorst og det Hollandske fartøj Swarte Arent.

Udstillingen præsenterer resultatet af flere års marinarkæologiske undersøgelser, der har kortlagt de gruopvækkende hændelser, der bliver begyndelsen til enden på Danmarks magt i Østersøen.

Den totale ydmygelse

13. oktober 1644 – kun ganske få måneder efter det sagnomspundne slag på Kolberger Heide, hvor Kong Christian, trods et mistet øje, stod ’ved højen mast’, og med det gik over i historien, som en krigshelt - led den danske flåde et sviende nederlag.

Fjenden var en overlegen svensk-nederlandsk flåde.

Da kanonrøgen lagde sig efter slaget, havde øverstbefalende over den danske flåde, Pors Mund, ikke bare mistet sit eget liv, men også hele 15 ud af de 17 danske skibe.

Sammen med krudtrøgen lagde der sig – i Danmark – et glemslens slør over begivenhederne i Femern Bælt. Ydmygelsen var total.

Havet sletter ingen spor…

Følg historiens gang

Særudstillingen tager de besøgende med på en tidsrejse gennem hændelserne både før, under og efter slaget.

Fra de storpolitiske gnidninger, der lagde grunden til fejden mellem arvefjenderne Danmark og Sverige, til efterdønningerne med fejlslagne terrorhandlinger, tortur og storpolitiske konsekvenser.
Helt frem til i dag, hvor fundet af skibene er med til at lægge nye brikker i historien om Danmark.

Visuel iscenesættelse

Fortællingen understøttes af en visuel iscenesættelse af et imponerende maleri fra søslaget, der viser skibenes sidste timer. Det levendegjorte maleri lader katastrofen udspille sig med kanonrøg og flammer.

De tre skibsfund er nu sikret på havbunden for eftertiden, men marinarkæologernes detaljerede 3d-modeller lader de besøgende se skibene, som de blev fundet på havbunden.

Sammen med en imponerende skibsmodel, genstande bjærget fra de sunkne skibe og en kanon hævet fra Swarte Arent, lader udstillingen beskueren komme med i dybet.

Invitation til Livestream-udstillingsåbning
29. april kl. 16.30-17.30:

Grundet de fortsatte Covid-19 restriktioner, er udstillingsåbningen gjort til en livestream begivenhed.

Vi har sammensat et program, der giver et indtryk af særudstillingens formål og baggrund, viser highlights og præsenterer det formidlingsprogram, der er knyttet hertil.

I løbet af livestream-åbningen gives et smugkik til udstillingens highlights og et indblik i dens tilblivelse.

Program:
  • Velkommen v. Museumsinspektør og projektleder Louise K. Henriksen.
  • Rundgang til highlights og samtaler med arkæologer, forskere, udstillingsfolk og samarbejdspartnere.
  • Udstillingen erklæres åben af en hemmelig gæst.

» Udstillingsåbningen forgår på Facebook. Følg linket for at gå til begivenheden

Udstillingen åbner dørene for publikum samme dag kl. 10.00 og kan opleves frem til 1. marts 2022.

Fakta om udstillingen:

Særudstillingen I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt, 1644, kan ses på Vikingeskibsmuseet i Roskilde fra den 29. april 2021 til 1. marts 2023.

Der er indlånet genstande fra:
Nationalmuseet, Landesmuseum Schleswig-Holstein, Femern A/S samt Køge Modelbyggerlaug.

Udstillingen er skabt i samarbejde med designfirmaet Yoke Aps.

Særudstillingen er støttet af:
Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Beckett-Fonden, Brebølfonden, A/S D/S Orients Fond og Furi Appel og Gunnar Niskers Fond til Almennyttige Formål.

Udstillingen ledsages af et formidlingsprogram med online genstandskatalog, foredrag, essays og rundvisninger.

» Følg dette link for at læse mere om udstillingen på Vikingeskibsmuseets hjemmeside

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen