Den nye Gokstadbåd er en rekonstruktion af den største af tre både fra den berømte vikingeskibsgrav, Gokstadgraven i Norge. Båden supplerer den mindste Gokstadbåd, som Vikingeskibsmuseet leverede til det amerikanske museum i 2023, og styrker formidlingen af nordisk bådtradition og kulturarv på tværs af Atlanten.
Et halvt års håndværk kulminerer
Efter seks måneders intensivt arbejde kan bådebyggerne på Vikingeskibsmuseet nu træde et skridt tilbage og beundre resultatet: en næsten 10 meter lang rekonstruktion af en af de tre både, der blev fundet i den berømte Gokstad-skibsgrav. Båden er bygget med stor præcision og respekt for de originale materialer og teknikker.
Men der bliver ikke meget tid til at nyde resultatet – båden pakkes nemlig i en 40 fods container og sendes snart afsted til Californien.
Fra Roskilde til Solvang – nordisk kulturarv på amerikansk jord
Solvang Viking Museum har bestilt rekonstruktionen som en del af deres ambition om at formidle nordisk kulturarv. Museet ligger i byen Solvang, grundlagt af danske udvandrere i 1911, og har allerede én Gokstadbåd i samlingen. Den mindste af de tre både blev leveret af Vikingeskibsmuseet i 2023 – og med den nye båd får samlingen nu et vigtigt supplement.
“Vikingeskibet skal være med til at holde forbindelsen til Danmark i live. Når skibet er fremme, vil vi have to vikingeskibe i vores samling i Solvang. De fungerer som en fysisk manifestation af den imponerende skibsteknologi, som bragte mennesker i vikingetiden vidt omkring – også til Nordamerika,” siger René Gross Kærskov, initiativtager til Solvang Viking Museum.
Gokstadskibet – et glimt af fortiden
Gokstadskibet blev udgravet i 1880 ved Oslofjorden og stammer fra omkring år 900. Det 23 meter lange skib blev fundet i en gravhøj, hvor en betydningsfuld mand var begravet med overdådigt gravgods – herunder 64 skjolde, 12 heste, otte hunde, to påfugle og tre mindre både.
Den nye båd er en rekonstruktion af den største af disse tre mindre både:
- Længde: 9,77 meter
- Bredde: 1,86 meter
- Sejlareal: Ca. 14 m²
- Årer: 5 par (10 roere)
- Materialer: Primært egetræ, med én bordgang af fyrretræ
Traditionelt håndværk – med moderne hjælpemidler
Båden er bygget af spejlkløvet egetræ og plankløvet fyrretræ, med mast og rå af gran. Sejlet er håndsyet i hør og farvet med gul og rød okker – præcis som i vikingetiden.
“Vi har rekonstrueret båden så tæt på den originale som muligt, men for at spare det amerikanske museum for lønmidler, har vi denne gang også brugt moderne værktøjer, hvor det ikke har indflydelse på kvaliteten og udseendet,” forklarer Søren Nielsen, projektleder på Gokstadbåden.
Levende kulturarv – også til private
Vikingeskibsmuseets bådeværft bygger ikke kun til museer. Rekonstruktioner og klinkbyggede træbåde leveres også til private og foreninger, der ønsker at sejle eller udstille traditionelt byggede skibe.
“At bygge både til privatpersoner er en vigtig del af museets vision om at holde den immaterielle kulturarv omkring de klinkbyggede både i live,” siger Martin Dael, leder af bådeværftet.
Program for søsætningen
Tidspunkt: Onsdag den 13. august kl. 10.00
Sted: Vikingeskibsmuseets bådeværft, Vindeboder 12, Roskilde
- Velkomst og taler
- Navngivning og søsætning fra bedding
- Første rotur på fjorden
- Mulighed for interviews og foto