Håndværk og design # Gislinge: Smed og bådebygger på Vikingeskibsmuset

Published 01th Oct 2015

Bloggen har besøg af gæsteskribent Marie Broen, der er undervisnings- og udviklingsansvarlig i Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet. Marie blogger om 5.b, der denne gang har arbejdet som smede og bådebyggere.

5.b fra Absalons Skole har i dag været på Vikingeskibsmuseet i forbindelse med deres undervisning i faget Håndværk og design #Gislinge.

Lige som sidst blev eleverne igen inddelt i to hold, men denne gang arbejdede de som smede og bådebyggere. Smedene gik ud til museets smed, Jonas Bigler. Her var tændt op i esserne og klar til lave nagler. Jonas introducerede til smedefaget, og fortalte om, hvor længe man har smedet i Danmark. Bagefter viste han, hvordan man smeder en nagle af jern. Inden eleverne selv gik i gang fik de sikkerhedsinstrukser – f.eks. hørte de, at man ikke skal tage noget jern selvom det ikke er rødglødende mere, for det kan stadig være varmt! Eleverne gik i gang med hver deres nagle, og inden længe var der en hamren og banken på hele museumsøen. Hver elev fik lavet en nagle, som de skal bruge i deres videre arbejde i faget.

Bådebyggerne gik sammen med Silas Tav og Mette Jehrbo over på værftspladsen ved siden af byggeriet af Gislingebåden. Sammen kløvede de en stamme med kiler og mukkert, så de kunne se, hvordan fibrene i træet bliver bevaret, når man kløver træet. Vikingerne udnyttede træet ved at kløve det, så plankerne kunne blive lette og smidige og samtidig bevare deres styrke. Efter kløvningen gik eleverne i gang med at hugge planker. Eleverne skiftedes til at hugge, og det var en fordel, da eleverne hurtigt fandt ud af, hvor træt man bliver i armene af at hugge med økse! Som afslutning på dagen fik alle elever et stykke af planken med hjem, og det skal de bruge i deres videre arbejde med faget.

 

På næste tirsdag den 6/10 har vi sidste gang i undervisningsforløbet her på museet. Der skal eleverne igen arbejde som smede og bådebyggere, så alle elever har prøvet kræfter med alle de håndværk, der hører til at bygge en båd. I løbet af de seks undervisningsgange på Vikingeskibsmuseet og Boserup Skov har eleverne fået indblik i de forskellige ressourcer, materialer og teknikker, der ligger til grund for byggeriet af et vikingeskib. Efter efterårsferien skal eleverne selv arbejde med at designe deres egne produkter med udgangspunkt i vikingetidens materialer, teknikker og ressourcer.    

» <link https: www.facebook.com external-link-new-window external link in new>Følg Gislinge projektet på Facebook...

» <link https: instagram.com vikingshipmuseum external-link-new-window external link in new>Følg Gislinge projektet på Instagram...


Created by Marie Broen