Vil du være med til at præge udstillingerne i fremtidens Vikingeskibsmuseum?

Published: 13/11-2025

Vikingeskibsmuseet i Roskilde søger deltagere til fokusgruppe. Som deltager i fokusgruppen vil du blive inviteret med på en rejse - helt ind i museets maskinrum - hvor vi, sammen med designere fra JAC Studio, arbejder på udstillingerne, der skal formidle de fem vikingeskibe i museets nye udstillingshus.

Vi er nysgerrige på, hvordan vores fortællinger og ideer modtages og forstås af forskellige målgrupper. Derfor vil vi gennem en række workshops og øvelser  tale med jer om, hvordan vi skal begynde vores fortælling, muligheden for aktiv deltagelse og refleksion, formidling til flere aldersgrupper og præferencer, tilgængelighed og vores ambitioner for bæredygtighed.

Første workshop afholdes

Dato: 18. december
Tid: 16.00 – 18.00 inkl. kaffepause
Sted: Vikingeskibsmuseet i Roskilde

De efterfølgende workshops forventes afholdt i marts og august 2026.

På alle workshops vil museet byde på noget godt at drikke og spise. Ligesom alle deltagere vil modtage et sæsonkort til 2026 samt en gave, som tak for hjælpen.

Vi søger en sammensat gruppe med i alt 12 deltagere, og håber du ser dig selv i en eller flere af følgende beskrivelser:

  • Familien med børn i 6 – 9 årsalderen, som elsker når man må røre ved og trykke på noget, og kan lege sig til viden
  • Familien med teenagere, som er nysgerrige på at lære nyt og gerne vil reflektere sammen om det de oplever
  • Storforbrugeren af alverdens kulturtilbud og har tiden til besøg i hverdagene
  • Den grundige, der læser alle tekster og prioriterer tid til at opleve det hele i dybden
  • Den kreative, der søger nicheoplevelser og finder det vigtig, at museet har en bæredygtig profil
  • ‘Ikke-brugeren’, som normalt ikke tager på museum fordi det er kedeligt og ikke noget for dig
  • Den tilgængelighedsopmærksomme, hvor tilgængelig arkitektur og oplevelse er en prioritet i valget af museum

Hvis du har lyst til at være del af vores fokusgruppe skal du blot udfylde formularen her.

Museet vil derefter udvælge en fokusgruppe, der rammer flest mulige målgrupper. Du kan forvente svar senest 4. december.