Vikingeskibsmuseets internationale gæster vendte for alvor tilbage i 2022

2022 startede med nedlukninger, men sluttede med et mere end godkendt besøgstal. En af årets store begivenheder var søsætningen af et nyt vikingeskib.
Published 12th Jan 2023

Vikingeskibsmuseet i Roskilde kan se tilbage på et travlt år, hvor forventningerne til antallet af gæster ikke bare blev indfriet, men også blev overgået - endda flere gange. De internatonale gæster vendte tilbage, og det var i høj grad med til at sikre et rigtig flot besøgstal.

Det er måske lidt svært at huske, men for bare et år siden var det tavst og stille i den smukke udstillingshal, hvor de gamle vikingeskibe står som smukke silhuetter med lyset fra den vinterkolde fjord. Museet var – sammen med landets øvrige kulturinstitutioner – coronalukket og det var lidt svært at se optimistisk på året, der lige var begyndt.

160.000 museumsgæster

Men i takt med at restriktionerne herhjemme og på turistmarkederne lempedes, vendte både optimismen og gæsterne tilbage.

I alt 160.000 indløste billetter kunne museet notere sig for det forgangne år, hvilket langt overstiger museets forventninger for et år, hvor ufred, inflation og fortsatte nedlukninger, både herhjemme først på året og på nogle af turistmarkederne det meste af 2022, gav grund til usikkerhed om, hvornår gæsterne for alvor ville vende tilbage til museet. 

Opjusterede forventninger blev indfriet

Vikingeskibsmuseet startede derfor 2022 ud med en forsigtig forventning til besøgstallet på 80.000 gæster, men det viste sig dog hurtigt, at det ville blive et for pessimistisk skud på årets resultat, der blev opjusteret til 112.000 gæster.

På trods af de opjusterede prognoser endte året med at overgå alle forventninger, og de ialt 160.000 indløste entrébilletter er langt, langt bedre, end museet havde turde håbe på, og er et resultat, der ligger på 94 % af besøgstallet fra det virkeligt gode museumsår 2019.

I 2019 indløste ca. 170.000 gæster billet til museets udstillinger og aktiviteter, hvilket er det største antal gæster siden åbningen af museumsøen i 1997/98.

Markant stigning i turister fra vores nærmarkeder

Vikingeskibsmuseet besøges i meget høj grad af de turister, der besøger Danmark, og derfor kunne de strenge rejserestriktioner i 2020 og 2021 tydeligt ses på museets besøgstal, hvor antallet af gæster faldt til henholdsvis 56.000 og 68.000.

Men i 2022 vendte de internationale gæster tilbage til Vikingeskibsmuseet med næsten fuld kraft – og nogle markeder er endog steget betragteligt.

Særligt er nærmarkederne gået mærkbart frem. Tyskerne er gået fra en besøgsandel på 9 % i 2019 til næsten 14 % i 2022, og de hollandske gæster udgjorde 6 % af det samlede besøgstal i 2022, hvilket er en fremgang på over 50 % i antallet af hollandske gæster i forhold til 2019.

Vikingeskibsmuseet har et strategisk samarbejde med VisitFjordlandet om on-line marketingkampagner i netop de to lande, og fremgangen er derfor ikke bare et tilfælde:

- ”Der er nok ingen tvivl om, at de seneste års kriser har fået mange til at kigge mod de nære og trygge destinationer, når de skal vælge feriedestination. Men også museets kampagner, der er udviklet i samarbejde med vores destinationspartner, Visit Fjordlandet, har vist sig at være timet perfekt i forhold til rejselysten”, fortæller Rikke Johansen, der er Teamleder for kommunikation og marketing på Vikingeskibsmuseet.

Ikke bare et fransk visit

En nationalitet har gennem en årrække skilt sig positivt ud i museets omfattende statistikker over besøgende. Museet har oplevet en stigende interesse fra franske turister, der de senere år har udgjort en større og større andel af gæsterne.

- ”For ca. 10 år siden havde vi kun halvt så mange franske besøgende, men med undtagelse af 2020, er antallet steget jævnt, og i 2022 kunne vi registrere lige så mange franske gæster, som i 2019”, siger Rikke Johansen:

- ”Det er en ret konstant udvikling, der for alvor tog fart fra 2018 og frem. Det kan i nogen grad skyldes det store fokus, som man i Frankrig har haft på Danmark – både i forbindelse med Touren, men også mad og kultur generelt. Men vi skal også huske, at man i Frankrig i disse år har haft stort fokus på vikingerne, da der mange steder i Frankrig er blevet ’fejret’, at det er 1000 år siden, vikingerne hærgede”

Folk fra ’Over there’ er også tilbage

Inden corona-epidemien ramte verden, står turisterne fra USA for næsten 15 % af alle museets besøgende, men de seneste år, har der været langt færre besøg fra Wisconsin eller Texas. Men også den oversøiske rejselyst var tydeligt på vej tilbage i 2022, hvor museet kunne registrere, at næsten 11 % af gæsterne havde hjemmeadresse ’Over there’.

Spejderne indtog museet

Særligt en begivenhed har sat sig fast i både statistikkerne og minderne fra 2022. Midt i sommerferien slog museet dørene op til et helt særligt område med aktiviteter målrettet de mange børn og unge, der deltog i Spejdernes Lejr, der blev afholdt i uge 30 i Hedeland.

Fra mandag til fredag kørte busser fra lejren til museet, og efter den mest hektiske uge i museets historie kunne de trætte museumsfolk glæde sig over, at 10.000 spejdere havde valgt at bruge en dag i selskab med vikingeskibe, træ og masser af historiske aktiviteter.

18.000 gæster blev ny rekord

Da spejderindrykket faldt samtidig med museets absolutte højsæson midt i sommerferien blev ugens samlede besøgstal en rekord i museets historie med over 18.000 museumsgæster på bare en uge.

- ”Det var en af de oplevelser, man aldrig glemmer. Og sammen med de magiske dage, hvor Touren vendte op og ned på alting, bliver 2022 et år, vi aldrig glemmer”, siger Rikke Johansen.

- ”Det var stort at opleve en så stor international sportsbegivenhed på tætteste hold, og at se de mange, mange børn og unge vælge museet til som en del af deres spejderlejr var rørende og bekræftende2

- "Men den absolut største glæde var de daglige ’kick’, det gav, når man igen hørte masser af fremmede sprog, kunne se køen til billetsalget og i det hele taget mærkede travlheden i alle aktiviteterne – det var bestemt tiltrængt!”, afslutter Rikke Johansen, Teamleder for kommunikation og marketing på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.


Created by Rikke Tørnsø Johansen