Udvinding af myremalm: dag 3 - nagler!

myremalms nagler til Gislingebåden 2015
Udgivet 31/07-2015

Bådebyggerne er bedgyndte at anvend de første myremalms nagler i Gislingebåden

I Vikingetiden og middelalderen var jern som blev produceret i Danmark for det meste udvundet af myremalm. Der er i dag mange jernudvindere i Danmark, som har arbejdet med processen i mange år, og som ved rigtig meget om alle de teknikker, der er involveret. Men mange af de jernudvindings-forsøg som bliver udført i dag, ender kun med produktionen af jernet. De fortsætter ikke til at inkludere en analyse af, hvordan myremalmsjern opfører sig over en længere periode. For os her på Vikingeskibsmuseet, er det næsten den mest interessante del af hele eksperimentet: Hvordan reagerer myremalmsjern, når det bliver brugt i en maritime sammenhæng?

For at kunne udforske dette spørgsmål, har smedene udarbejdet en detaljeret dokumentationsplan, som gør det muligt at følge produktionen af hver eneste nagle. Fra starten af udvindingsprocessen, og helt op til at den bliver anvendt i Gislingebåden. Smeden og bådebyggerne har også udarbejdet en anden dokumentationsplan, som indeholder detaljer som:

  • Produktionstid
  • Antal lag i jernet (jernets kvalitet ændrer sig, alt efter hvor mange gang den bliver foldet og hamret)
  • Naglens vægt
  • Vægten af det stykke, der bliver klippet af
  • Beskrivelse af monteringsprocessen (nemt/svært/bemærkninger om hvordan det er at arbejde med myremalmsnagler)
  • Position på båden
     

Det betyder, at det vil være muligt at kunne følge, hvordan hver eneste nagle fungerer, helt op til den dag, den skal udskiftes. Sammen med Mads og Jonas, har Martin også lavet en plan over, hvor naglerne skal placeres i båden. De har besluttet, at naglerne skal anvendes både under og over vandlinjen i specifikke rækker (lige som en tværsnit over skroget), men også langs nogle af bordgangene. På den måde kan vi finde ud af, hvor godt (eller dårligt…) naglerne klarer sig i forhold til korrosion, men også hvordan de opfører sig, når de bliver udfordret med den påvirkning, som roning og sejlads udsætter en klinkbygget båd for. 

Indtil videre er 8 nagler blevet brugt, og den primært reaktion er, at jernet er mere hårdere end de nagler, bådebyggerne er vandt til at arbejde med. Men naglerne kan godt nittes – det kræver bare lidt mere muskel-kraft en sædvanlig. 

Men hvor lang naglerne kan holde i det lange løb? Det bliver vi bare nødt til at vente på …

» <link www.facebook.com/Vikingeskibsmuseet - external-link-new-window "Opens external link in new window">Følg projektet på Facebook...</link>

» <link instagram.com/vikingshipmuseum/ - external-link-new-window "Opens external link in new window">Følg projektet på Instagram...</link>


Oprettet af Triona Sørensen