I Røg og Brand - Udstilling om de genfundne skibe fra slaget i Femern Bælt

I kølvandet på marinarkæologernes undersøgelser af Delmenhorst åbner Vikingeskibsmuseet i foråret 2021 udstillingen I Røg og Brand om begivenheder før, under og efter Slaget i Femern Bælt - år for år, måned for måned, dag for dag og time for time.

Med en visuel iscenesættelse af et dramatisk maleri fra Slaget, genstande ødelagt af brand og eksplosion, skibsmodeller og kulturhistoriske effekter giver udstillingen et interessant tidsbillede af et stykke dansk, maritim kulturhistorie, der har ligget gemt på havbunden i århundreder.

Udstillingen åbner 29. april 2021 og vises frem til 31. marts 2022

Masse af viden

Udstillingen ledsages af et omfattende formidlingsprogram: Temarundvisninger, foredragsrække med militærhistorikere, marinarkæologer, konservatorer og skibsarkitekter fra ind- og udland, aktiviteter for børn og voksne, webformidling med ekspertindlæg og meget mere former en fortælling om Christian 4. som fremtrædende krigshelt eller impulsiv strateg, om eftermæle og storpolitik, fejder og søherredømme.

Samarbejder og støtte

Projektet skabes i samarbejde med Yoke Aps, Roskilde Domkirke og en række lokale aktører.

Særudstillingen har modtaget støtte fra Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Beckett-Fonden, Brebølfonden og A/S D/S Orients Fond.

Derudover har museet modtaget 25.000 kr. i støtte fra Furi Appel og Gunnar Niskers Fond til Almennyttige Formål, og har valgt at de skal bruges til særudstillingen.

Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond: 50.000 kr.
Beckett-Fonden: 200.000 kr.
Brebølfonden: 200.000 kr.
A/S D/S Orients Fond: 160.000 kr.

Vikingeskibsmuseets kommende særudstilling I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt vises fra den 29. april 2021 i særudstillingslokalerne i underetagen af Vikingeskibshallen.