- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
Dyk ned - Fra Fund til udstilling
Et undervisningsforløb, som I kan gennemføre hjemme på skolen, og som sætter eleven i museumsekspertens sted
Hvornår bliver et fund til en genstand? Hvordan bruger man fund som kilder til historien? Og hvordan sætter man fundet ind i en formidlingssammenhæng på Vikingeskibsmuseet?
'Dyk ned' er et undervisningsforløb der sætter eleven i museumsekspertens sted og har til formål at give eleverne indblik i museets arbejde med genstande – fra det arkæologiske arbejde til udstilling og formidling.
Forløbet egner sig bedst til 6.-8. klassetrin og særligt til projektopgaver, længerevarende tværgåendesamarbejder og/eller innovationsfaglige forløb med vægt på historiefaget.
Undervisningsmaterialet
Formålet med ressourcerne her på websitet er at give jer - museumsundervisere og skolelærere - konkrete værktøjer til, hvordan I gennemfører forløbet 'Fra Fund til udstilling'.
I højrekolonnen kan I finde lærervejledninger, film om forløbet og faglige kilder til arbejdet.
Vi har også samlet et inspirationskatalog, som vi håber kan hjælpe jer med at planlægge og udføre forløbet.