Marinarkæologisk undersøgelse af skibsvrag i Femern Bælt

Vikingeskibsmuseets marinarkæologer gennemførte i foråret 2012 omfattende undersøgelser af to skibsvrag fra 1600-tallet i Femern Bælt.

Her på siderne kan du læse opdateringer fra marinarkæologerne og se billedserier fra havbunden, hvor kanoner, spisegrej, tovværk og mget andet har ligget uforstyrret i næsten 400 år.

Se film fra projektet

Efter afslutningen af undersøgelserne på det første skib blev denne film lavet, hvor arkæologerne viser det frem, de havde fundet på det tidspunkt.

Baggrunden for undersøgelserne

Siden 2008 er der gennemført en række forundersøgelser for at kortlægge fortidsminder på havbunden af det berørte område i Femern Bælt.
De marinarkæologiske undersøgelser, der blev gennemført i foråret 2012 koncentrerede sig om to skibsvrag fra 1600-tallet, som var blevet lokaliseret ved de tidligere forundersøgelser.
Undersøgelserne gennemførtes forud for anlægsarbejdet på den faste Femern Bælt forbindelse og foregik i samarbejde med vores tyske kollegaer fra Archäologisches Landesamt Schleswig-Holstein.

Skibsvragene ligger på 22 – 25 meter dybde og var målet for  de i alt 15 off-shore dykkere, her af ni marinarkæologer og seks erhvervsdykkere fra firmaet JD Contractor.

Filmen herunder blev lavet i de allerførste dage af den otte uger lange undersøgelse af det første af de to skibsvrag, og fortæller om marinarkæologernes forventninger til undersøgelserne:

Opdateringer og billedsderier

Vikingeskibsmuseets marinarkæologer sendte hyppigt opdateringer og billedserier hjem fra undersøgelserne i 2012.

Læs opdateringerne og se billedserier via links herunder.
De nyeste opdateringer og billedserier ligger øverst.