- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
Ny Skuldelev 6
Vikingeskibsmuseet har rekonstrueret Skuldelev 6 (Skjoldungen 2012). Det har vi gjort før (Kraka Fyr, 1998), men denne gang forsøger vi at bringer vores nuværende viden og erfaring med os i en ny rekonstruktion.
Herunder kan du følge byggeriets faser. Fremover vil båden indgå i museets sejladstjeneste. Du kan se båden i museumshavnen, og vil du vide mere om rekonstruktionen af den, kan du spørge bådebyggerne på Vikingeskibsmuseets bådeværft.
Involverede i projektet:
Byggeleder, bådebygger Ture M Møller. Bådebyggere Birger Andersen, Erik Jochumsen, Martin Rodevad Dael, Hanus Jensen. Bådebyggerlærling Malthe Solhøj. Væver og sejlsyer Anna Nørgaard. Rebslagere Carsten Hvid, Peter Jensen, Bjarni Sørensen. Sejlmager Jörn Bohlmann. Smed Aage Frederiksen. Skibs- og sejlrekonstruktion Søren Nielsen og Erik Andersen.
Skibet blev søsat d. 20. oktober 2012 og fik navnet: Skjoldungen.
Vikingeskibsmuseets fotograf Werner Karrasch har lavet denne film fra søsætningsdagen:
Foredrag: Skuldelev 6 en - nyfortolkning af skrog og rig
Hør bådebygger Søren Nielsen fra Vikingeskibsmuseet give en kyndig introduktion til Vikingeskibsmuseets arbejde med en ny rekonstruktion af vikingeskibet Skuldelev 6 og dets sejl og rig.