Kampen om England

I 1060'erne eller 1070'erne var der hårde kampe mellem angelsaksere, nordmænd, danskere og normannere om den engelske trone.

Harold Godwinson af England havde siddet tre uger på tronen, da den norske konge Harald Hårderåde angreb ham ved Stamford Bridge og tabte. Imedens forberedte Hertug Vilhelm af Normandiet også et angreb på England.

Vilhelm ankom den 28. september 1066 til Sussex i Sydengland med en stor flåde og hær. Den 14. oktober udkæmpede Vilhelm af Normandiet og Harold Godwinson af England Slaget ved Hastings. Vilhelm sejrede og i de efterfølgende måneder plyndrede og nedbrændte Vilhelm flere byer i Sydengland og overtog herredømmet. Derfor fik han tilnavnet Erobreren.

  • Beskriv, hvorledes en politisk magtkamp foregår i dag (eksempelvis præsidentvalg i USA). Hvilke midler bruger man i dag i forhold til vikingetiden?
  • Spil rollespillet Kampen om England, der handler om Slaget ved Hastings!
  • Hvorfor mente både Harald Hårderåde og Vilhelm af Normandiet, at de var berettigede til den engelske trone?
  • Undersøg de slægtsmæssige forbindelser mellem hovedpersonerne i Kampen om England – hvor vigtig var slægt og familieforhold?
  • Historien fortælles videre og illustreres evt. som Bayeuxtapetet. Stil eventuelt spørgsmålet: Hvad ville der være sket, hvis danskerne havde kunnet samle tropper nok mod Vilhelm?
  • Vurder de tre hovedpersonernes tropper – hvor mange våben, bueskytter osv.
  • Vurder kildeudsagnene om slaget; blandt andet Bayeuxtapetet. Hvem har skrevet dem, og tager de parti?
  • Undersøg, hvilken betydning Vilhelms sejr havde for den engelske kongefamilie og det engelske folk.
  • Undersøg det politiske magtspil i det engelske jarledømme i 1060’erne – inddrag flere kilder hertil, og lad evt. eleverne søge litteratur på emnet.
  • Lav et krigsspil over Slaget ved Hastings (brug computer eller en almindelig spilleplade og tropper i forskellige farver. Tropperne kan inkludere hovedpersonerne, fanebærer, kriger med forskellige typer våben og ryttere).

Kampen om England

Denne opgave indeholder arbejdsspørgsmål, forslag til praktiske øvelser, samt værktøjsarkene Instruktion til rollespilssværd, Instruktion til rollespilsskjold, Kampen om England - et rollespil.

Opgaven omhandler emner som:

  • Det politiske magtspil
  • Kampen om den engelske trone
  • Kilder til slaget ved Hastings
  • Krig og kamp
  • Familie og slægt
  • Rollespil

Følgende temaer, personer og historiske steder kan være med til at løse opgaven:

Brug Bayeux-tapetet som en vigtig billedlig kilde til kampen om England. Bogen Bayeux-tapetet - Og slaget ved Hastings af Mogens Rud giver en grundig gennemgang og fortolkningen af tapetet.

Lad eleverne bruge biblioteket og internettet til inspiration og yderligere informationssøgning. Der findes gode børnebøger om kampen om England, bl.a. Dværgen fra Normandiet af Lars Henrik Olsen.

Rollespillet Kampen om England er et spilbaseret undervisningsmateriale om Slaget ved Hastings i 1066 til brug for elever i Folkeskolen. Rollespillet er konstrueret således, at det enten kan spilles af en enkelt klasse eller flere klasser eksempelvis i løbet af en blokdag. Undervisningsmaterialet indeholder det historiske og episke ramme for slaget samt en præsentation af spillets roller. Derudover er der udviklet værktøjsark til rollespilssværd og -skjold, ligesom der er ideer til kampaktiviteter i rollespillet.

Det er muligt at få rollespilsledere ud på skolen. Se navne på kontaktpersoner i værktøjsarket Kampen om England.

Opgaven er tænkt til folkeskolens mellemtrin, men enkelte dele af opgaven kan bruges i gymnasiet i kombination med andre opgaver fra Havhingstens hjemmeside.

Opgaven eller dele af den kan indgå i flere forskellige emnearbejder, f.eks. Det politiske magtspil – dengang og nu, Vikingernes Krigsskib, Vikingerne i England, Kampen om England, Kilder til vikingetiden, og kan derfor indgå i kombination med flere andre opgaver fra Havhingstens hjemmeside. Bl.a. Skibsbygning, Vikingerne i England, Kampen om England, Hvem skriver historien?, og Kildekritik og historisk metode.

Fag: Sløjd, Billedkunst, Historie, Dansk, Almen studieforberedelse.

Niveau: Folkeskolen 4. -10. klasse og gymnasiet.