Spil

I gravfund fra vikingetiden finder man ofte spillebrikker og terninger. De kunne være lavet af kostbart materiale som glas, tak, tand, rav eller horn. På Øen Lewis har man fundet i alt 78 udskårne skakbrikker i hvalrostand. Men brikkerne kunne også være billige varer fremstillet i sten, potteskår, nødder eller andre småting.

Man har også fundet eksempler på spillebrædder. Fra Århus kendes en planke med et indridset spil, der ligner det spil, vi i dag kender som Mølle. I sagatekster omtales både spillene halatavl, nefatavl og skak. De to første kender vi ikke i dag, og sagaerne fortæller ikke meget om reglerne, men bygger på senere kilder og vores egen fantasi. Bl.a. oplevede den svenske naturhistoriker Carl von Linné i 1732 et nefatavl-lignende spil spillet i Lapland. De 700 år fra vikingetid til 1732 er selvfølgelig lang tid og det er heller ikke sikkert, at reglerne har overlevet så længe, men det er det bedste bud vi har.

  • Tegn en eller flere af skakbrikkerne fundet på Lewis.
  • Lav et simpelt "skakspil": Tegn 8 konger, 8 dronninger, 16 biskopper(løbere), 15 Knægte(springere), 12 vægtere(tårne) og 19 bønder. Du kan spille spillet som det engelske spil snap, hvor kortene deles ud til det antal spillere, som er med og hver spiller placerer deres kort i en bunke foran sig med bagsiden op. Alle spillere vender det øverste kort ind på midten af bordet. Hvis et eller flere af kortene er de samme gælder det om at råbe snap og klaske hånden oven i kortene. Den der er hurtigst får kortene. Er der ingen ens kort bliver kortene blot liggende i bunke midt på bordet og man fortsætter med at vende det næste kort. Den, der til sidst har alle kortene, har vundet.
  • En anden måde at spille på kan være at lave ens antal kort af de forskellige personer, men i spillet er kongen den højeste, dronningen den næsthøjeste og så fremdeles, med bonden som den laveste. Nu vendes alle spillere et kort ind på midten af bordet og den spiller med det højeste kort får de andres kort. Har to spillere højeste kort, vender alle et kort igen og så får den spiller med højeste kort alle kort, også fra den forrige omgang. Den, der til sidst har alle kortene, har vundet.
  • Tegn en spilleplade med Midgårdsormen på. Lad ormens krop være spillefelter som spillerne skal følge ved hjælp af slag med en terning. Undervejs laves felter, hvor man enten kan slås tilbage eller hjælpes frem. Teksten til sådanne felter kan f.eks. være du er slået ud af kurs i en storm – ryk 7 felter tilbage eller, du har fundet noget skjult kirkesølv og kan købe dig en hest, så du kommer hurtigeres frem – ryk tre felter frem.
  • Opfind et nyt spil med Lewis brikkerne som inspiration. De kan evt. bruges som brikker.
  • Lav dine egne brikker til Mølle eller Nefatavl. Du kan udforme fine lerbrikker og brænde dem i en dåse med halm. Dåsen lukkes til med en græstørv og lægges ind i gløderne på et bål eller i en kakkelovn.
  • Brikkerne kan også laves af knogler, Evt. kan I få små fordrodsknogler fra fåret hos slagteren. Kog dem ca. 3 timer og rens dem. I kan også skære brikker ud af større knogler som okseben.
  • Endelig kan brikkerne også blot være sten eller muslingeskaller som I finder på stranden.

Spilleregler for mølle kan printes ud her fra hjemmesiden, og regler for nefatavl kan du finde online.

Spil

Denne opgave indeholder forslag til praktiske øvelser, samt værktøjsarket Mølle og Lillemølle.

Opgaven omhandler emner som:

  • Vikingernes fritid
  • Livet ombord
  • Spil

Følgende historiske steder og temaer være med til at løse opgaven:

Eleverne kan på internettet finde spilleregler til yderligere spil fra vikingetiden. Bl.a. nefatavl og Kub.

Fag: Billedkunst og Historie.

Niveau: Folkeskolen 4. -10. Klasse