Her kan du læse de seneste dagbøger på Havhingstens togt hjem mod Roskilde.

Alle log- og dagbøger

Solbadning i Ramsgate

Udgivet 16/07-2008


Sommeren er kommet til Ramsgate og synes endelig at følge Havhingsten. Lige
nu hviler agterskibets gaster sig i solen efter en overdådig frokost af
langtidsholbart rugbrød og torskerogn med mayonnaise, imens byens borgere
kigger nysgerrigt ned fra kajen. De letgenkendelige mørkeblå t-shirts er at
finde overalt i byen - ved det Maritime Museum, på campingpladsen, hvor vi
har slået lejr, på kaffebarerne og foran Fish and Chips butikken.

Enkelte gaster er taget udenfor byen for at se vikingeskibet Hugin. Hugin
sejlede i 1949 som det første vikingeskib i nyere tid over Nordsøen. Det
var dog et lidt anderledes projekt end Havhingstens sejlads. Efter 2.
verdenskrig valgte Danmarks Turistforening at sende Hugin til England for
at markedsføre Dansk Turisme. Hugin, som i dag ligger udstillet i Ramsgate,
er 24 meter lang og en kopi af Gokstadskibet fra Norge. Skibet er bygget på
Frederikssunds skibsværft og har 32 årer samt et overdimensioneret
dragehoved. Byggeprocessen blev igangsat i maj og allerede i juli kunne
skibet sejle mod England med en besætning bestående af 51 lyshårede, blåøjede
mænd, som alle var over 185 cm høje og havde anlagt skæg på ordre fra projektets
ledere. Skibet viste sig at være sødygtig og kom hurtigere end ventet til
endemålet, Ramsgate. Det har dog ikke sejlet siden, og de mange år på land
betyder, at der i dag bruges store summer på vedligeholdelse.

På Havhingsten står skægget naturligt efter et par dage til søs, og der er
ingen krav til køn eller hårfarve. Vi tager os derimod længere tid, end de
10 dage Hugin havde afsat, for at kunne indarbejde testsejladser og
roforsøg undervejs. Test og dokumentation af sejladsegenskaber, der
forhåbentlig vil give os en større indsigt i langskibets formåen, funktion
og organisering og som kan perspektiveres til Vikingetidens maritime
kultur.

Vi ankom til Ramsgate i går morges efter 120 sømil og 20 timer med god
vind, sol, en overkommelig nat og stjerneklar himmel. På sådanne stille
nattevagter, hvor man ikke konstant koncentrerer sig om at holde varmen,
hygges der om natkassen. Natkassen er egentlig to grønne vandtætte kasser
indeholdende godter og varme drikke. Herfra kan besætningen frit forsyne sig
med kaffe, the, suppepulver, chokolade, peanuts, kiks, lakridser m.m. Den
oprindelige idé var, at natkassen kun skulle servicere nattenvagten, som på
de lange stræk hurtigt kunne for brug for energi og noget varmt at drikke.
Af samme årsag finder man også ingefær i kasserne, da det giver varmen og
modvirker søsyge.
De kolde og våde dage på sidste års togt betød dog en holdningsændring, og
natkassen er nu i brug 24 timer i døgnet.
Og selvom vi nu ligefrem soler på agterdækket, er natkassen blevet en
uundværlig del af vores hyggestunder.

Forhåbentlig udhvilede sejler vi i morgen mod Lowestoft længere nordpå -
sidste stop inden Nordsøen og kurs mod Danmark.



Oprettet af Louise Kæmpe Henriksen