Marinarkæolog slået til ridder

Ole Crumlin-Pedersen i frømandsdragt ved Skuldelevudgravningen, formentlig fra omkring 1957-58. Foto Olaf Olsen
Udgivet 01/05-2010

Ole Crumlin-Pedersen er blevet benådet med ridderkorset af Dannebrogordenen.

Mange vil sikkert sige, at det var på tide, men for Ole Crumlin-Pedersen kom det som lidt af en overraskelse, at han af Kongehuset i april blev tildelt ridderkorset af Dannebrogordenen.

"Jeg blev rigtig glad, for jeg betragter ridderkorset som en anerkendelse for det store arbejde, alle medarbejderne på Vikingeskibsmuseet har udført. De seneste 40 år har museet sammen med Nationalmuseet stået i spidsen for forskning og formidling af den maritime og eksperimentelle arkæologi, og arbejdet har ført Roskilde og Danmark helt til tops på verdensplan indenfor dette felt. Det er ikke min fortjeneste alene, men tjener alle medarbejdere på museet til ære", fortæller Ole Cumlin-Pedersen.

"Og så er jeg særlig glad for det selskab, jeg er kommet i", fortsætter han. "Ved tildelingen var der mange andre kultur-personer, og jeg bemærker især min mangeårige kollega fra Nationalmuseet, Flemming Kaul, og sangerinden Caroline Henderson. Det er jo altid dejligt, når kulturen bliver tildelt ekstra opmærksomhed".

Ole Crumlin-Pedersen udgav for nyligt bogen "Archaeology and the Sea in Scandinavia and Britain" på Vikingeskibsmuseets forlag, og 24. februar fyldte han 75 år.

Oprettet af Preben Rather Sørensen