Orenæs, Kabel 8. Beretning for undersøgelse af en Ertebølleboplads i Storstrømmen ved Lymose Skov, Falster rapport
Udgivet 17/01-2020

J.nr. 2772

Publiceret januar 2020

Datering: Ertebøllekultur (ca. 5500-4000 f.Kr.).

Undersøgelse af i alt 12 kvadratmeter langs kabeltracé. I tracéet blev udgravet og registreret genstande fra Ertebøllekultur (5500-4000 f.Kr.). Der blev observeret to større fundhorisonter, som knytter sig til én eller muligvis flere kystnære bosættelsesfaser. Der var gode bevaringsforhold for organisk materiale såsom stager, knogler, nøddeskaller m.m. Der er endvidere fundet skarpkantet og upatineret flint. Naturvidenskabelige undersøgelser har vist, at bopladsen formenligt har ligget nær havet, ved en lagune eller et åudløb.

Oprettet af Andreas G. Binder