- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
Embla
Denne store, tolvmands fyrretræsbåd er bygget i Eidi på Færøerne af Símun Johan Wolles i 1992 til Vikingeskibsmuseets sejlads med skolebørn på Roskilde Fjord.
Embla er rigget med et trapezformet råsejl med lavt trykcenter som man brugte det til de store transportbåde op til 1870'erne.
Seksæringers funktion
Typen var sjælden i gamle dage, men enkelte både af denne størrelse blev brugt til fragt af varer og transport af personer.
Færøbådendes størrelse varrierede fra den lille 'tribékkur' med to mand og fire årer op til 'seksæring' med tolv årer og tolv rorere. Embla er en seksæring fra Eidi. Denne type blev brugt til fiskeri om vinteren og til transport af mennesker og gods mellem øerne året rundt.
Informationer om Embla
Værft: Eidi, Færøerne (Denmark)
Bådebygger: Simun Johan Wolles av Eidi
Ejer: Vikingeskibsmuseet
Byggeår: 1992
Længde: 10.00 meter (33 fod)
Bredde: 2.40 meter (8 fod)
Dybde/dybgang: 0.45 meter (1 fod)
Vægt: 1.35 tons
Sejlareal: 20 m2
Årer: 12 med smalle blade
Lasteevne: 3-4 tons
Besætning: 13-14 mand
Anslået topfart for sejl: 7,5 knob
Anslået topfart for årer: 5 knob