- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
Langòe
Langòe er en rekonstruktion af en lille gårdbåd fra den tidlige middelalder i 1130-1150.
Langòe er bygget på Vikingeskibsmuseets bådeværft, med så meget involvering fra offentligheden som muligt. Mange aktiviteter er blevet planlagt i forbindelse med byggeriet, så de besøgende på museet kunne få mulighed for at opleve alle aspekter af bådebygningsprocessen.
Originalbåden
Originalbåden blev fundet i 1993 ved landsbyen Gislinge i den nu inddæmmede og udtørrede Lammefjord, hvor der i vikingetiden var et vidtstrakt fjordområde.
Fartøjet har været en lille transportbåd til gods og mennesker. Med sin lave dybgang har båden kunnet færdes overalt i fjordområdet, samt langt op ad de omkringliggende vandløb.
Lasteevnen er omtrent 1 ton, f.eks. 4 mand og 10 får.
Information om Langòe
Værft: Vikingeskibsmuseet
Bådebygger: Martin Rodevad Dael, Ture M Møller, Birger Andersen, Asger Rørdam og Bådebyggerlærling Niels Jepsen
Ejer: Vikingeskibsmuseet
Byggeår: 2017
Længde: 7.70 meter (25 fod)
Bredde: 1.64 meter (5 fod)
Dybde/dybgang: 0.25 meter (1 fod)
Væver og sejlsyer: Anna Nørgaard.
Rebslagere: Carsten Hvid
Sejlareal: 10 m2
Årer: 6 (2 pr. mand)
Besætning: 2-4 mand
Anslået topfart for sejl: 6 knob...for årer: 5 knob