Havhingsten sejler ud på TOGT!

Vikingeskibsmusets imponerende langskib 'Havhingsten fra Glendalough', med sin 60-mand store besætning, drog søndag den 21. juli 2013 ud på sommerens togt. Det 30 meter lange krigsskib slog følge med vikingeskibet 'Aslak' fra Lyndby og med middelalderskibet 'Agnete' fra Middelaldercenteret ved Nykøbing F. De tre skibe stævnede ud fra Vikingeskibsmuseets havn kl. 11.00 for at sætte sejl mod deres næste fælles havn på Orø.

Havhingsten og TOGTET indtog Sjælland fra søsiden.

Skibene var pakket med anderledes historiske oplevelser, og fra den 20. til den 31. juli sejlede de tre vikinge- og middelalderskibe – med 'Havhingsten' i front -til den historiske festival 'TOGTET' som besøgte il de sjællandske byer: Roskilde, Orø, Rørvig, Kalundborg og Korsør. TOGTET var arrangeret af de historiske attraktioner i Kulturregion Midt- og Vestsjælland, der var gået sammen med turismeerhvervene og hundredevis af sjællandske frivillige om, 10 hektiske dage med besøg i fire havne, at markere regionens mange oplevelser og historier fra Danmarks vikingetid og middelalder - i tiden da Danmark blev til!

TOGTET genoplivede vikingetidens travle handelspladser, middelalderens havne, de danske pilgrimme og korsriddere gennem et hav af forskellige oplevelser. Men TOGTET satte også nye vinkler på de gamle historier og trak tråde op til verden i dag. Musikere, kunstnere og forfattere satter ord på nutidens associationer til vikingetid og middelalder og gav deres bud på, hvad fortiden kan bruges til for nutidsmennesker. Man kunne opleve boder, vikinge- og middelaldermad og Danmarks officielt bedste mjød! Man kunne deltage i værksteder og aktiviteter, høer foredrag og fordybe sig i videnshjørnet.

Jokeren, Wafande, Jim Lyngvild og et kogt vædderhoved.

I Roskilde var der fokus på maden og musikken. TOGTET invitererede til koncert med blandt andet Wafande, Pharfar, DJ Static, Jøden og Jonny Hefty. Jokeren optådte med 'Saxo-poesi' - det historiske værk 'Saxo' tilsat musik og beat. Der var Poetry Slam over vikingeord med Danmarksmesteren 2013, Michael Dyst, og freestyle rap-battles med MikL & Fresco.
Middelalderforeningen 'Dei Gratia' genopførte på dramatisk vis skuespillet 'Blodsgildet i Roskilde' og Jim Lyngvild lavede sin vikingeinspirerede vinderret fra TV3 madprogrammet 'Masterchef', hvor der blandt andet indgik et kogt vædderhoved!

Kurs mod København og Nationalmuseets vikingemarked.

Den sejlende festival drog søndag den 21. juli af sted fra Roskilde og videre ud mod nye havne og nye vinkler på vores fælles historie. 'Havhingsten' sejlede med hele vejen til Korsør, sidste havn i 'TOGTET', som skibene anløb den 31. juli. Herefter satte verdens længste rekonstruktion af et vikingeskib og de 60 frivillige besætningsmedlemmer kursen mod København med ankomst den 10. august. Det verdensberømte skib blev modtaget af Københavns Overborgmester, Frank Jensen, ved Toldboden, hvor skibet kunne besøges til og med den 15. august, inden det rykkedes ind i Frederiksholms Kanal.

Det var første gang, 'Havhingsten' anløber Danmarks hovedstad og skibet kom til København for at deltage i Nationalmuseets store vikingemarked i gaderne omkring Frederiksholms Kanal den 17. - 18. august.

Med om bord havde besætningen aktiviteter og en masse fortællinger om vikingeskibene. "Vi pakker en del af Vikingeskibsmuseet ned om bord og sejler oplevelserne med ud på sommerens rejse” fortalte Rikke Johansen, kommunikationskoordinator på Vikingeskibsmuseet. ”Hvor 'Havhingsten' kommer frem, vil besætningen invitere til 'åbent skib' og give publikum mulighed for at komme helt tæt på livet om bord og opleve det skib, der i 2007-08 gjorde den dramatiske sejlads til Dublin i Irland og retur. Skibet medbringer desuden en mobiludstilling, spændende fortællinger og en række prøv-selv vikingeaktiviteter for børn.

Følg med på hjemmesiden.

Fra det øjeblik 'Havhingsten' smed den sidste fortøjning i Museumshavnen den 21. juli og til skibet lagde til ved Toldboden i København den 10. august i, kunnen du følge rejsen online på vikingeskibsmuseets hjemmeside.
Om bord på skibet var der monteret kommunikations-udstyr, der gjorde det muligt at følge skibets sejlads med oplysninger om kurs, fart og position. Oplysningerne blev sendt fra skibet via satellit til hjemmesiden ca. hvert 15. minut. Museumsinspektør Louise Henriksen, der var besætningsmedlem på 'Havhingsten', skrev rejsebreve undervejs om livet om bord. Så følg med.