Dagbog fra Skibsskjalden: Om, hvordan man bliver skjald

Udgivet 29/06-2017

Allans beretning fra hvad der forhåbentlig blev den sidste dag på Anholt i denne gang. Planen lige nu er at smutte videre fra Anholt om en times tid. Målet er realistisk set Frederikshavn, men vi går stille og drømmer om at nå helt til Skagen, det vil tiden vise

Sommertogt dag 6 

Når man læser beretningerne fra sommertogt, får man hurtigt tanken at det alt sammen er sjov og ballade. Og vi gør også rigtig meget for at have det sjovt sammen, for hvad er en fritidsinteresse hvis det ikke er sjovt?

Men det mest vigtige når man har en hobby der involverer havet, er at have respekt for dette, og sikkerhed til søs går over alt andet.

Der var snak om fra morgenstunden at vi muligvis kunne sejle afsted et tidspunkt mellem 12-18, og Anholt er en rigtig dejlig ø, men vi så lidt frem til at komme på vandet igen. Men lidt før frokost havde skipper Klaus checket den seneste vejrmelding, og ud fra dette afgjort at vi ikke skulle sejle i dag.

Der er en app (SejlSikkert) der viser det forventede vejr, og den så fornuftig ud. Men har man kun en plan A, så er man ikke klar til at stævne ud. Klaus havde set, at der er to lavtryk, der bestemmer vindretning og styrke, og hvis det ene af de to lavtryk skumme flytte sig, ville det lynhurtigt give meget stærk vind mens vi var til søs. Og lige præcis derfor er det vigtigt at have en god skipper - fint nok at planlægge med mulighed A, men hvad er konsekvensen hvis det bliver mulighed B eller C, og så tage en beslutning ud fra dette. 

Som sagt var det en stille dag; skibet vågnede omkring kl 8, og der blev lavet lidt morgenmad og efterfølgende skaffet. 

Nogle blev efterfølgende ombord, mens vi var en tre stykker der drog mod byen.

Det er skægt at se vejene her på Anholt. De er, på en god dag, enkeltsporede og asfalterede, men ellers grusveje og ret smalle. Der er mange der bruger knallerter og cykler, men dem der har bil, bruger dem sandsynligvis ikke ret meget. Vores bud er, at det er sjældent fotovognene trækker millionerne hjem i bøder herovre.

Vi kom forbi det lokale gadekær, kom ud til kanten af ørkenen, og fik set både kirkegården, skolen og biblioteket. Der er hele 12 børn på skolen samt 7 i børnehaven, så her lever begrebet inklusion i bedste velgående, men uden de store problemer.

Geocaching blev det også til, så efter dette hæsblæsende eventyr måtte vi ned til Brugsen for at få genoprettet væskebalancen.

Vi kom tilbage til skibet, fik besluttet at vi da skulle teste øens gourmet-specialiteter til frokost - den vildeste hotdog og kæmpe is - og herefter en middagslur for fokuseret at forbrænde alle kalorierne.

Senere blev det til et besøg ved Al'Got fra havet, som i øvrigt er navngivet efter den gamle havnemester Algot Pedersen. Vi fik aftensmad senere, og så var det tid til fællesmøde omkring planen for morgendagen.

Det helt fantastiske ved denne besætning og sejlads er, at vi kører i tre hold - vagt (agterskibet), forskib og frivagt. Agterskibet har ansvaret for navigation og styring. Det vil sige, at man er forpligtet til at kende til søkort, vejr, styring og det hele, og siden alle kommer til at lave det, skal man vide hvad planen er og hvorfor.

Vinden ser ud til at gå i nord-nordvest, og selv om det optimale ville være sejlads til Skagen øst om Læsø, er det mindre realistisk. Realistisk er vest om Læsø, mod Frederikshavn. Eventuelt Strandby eller Ålbæk hvis det går godt, men hvis ikke, så Sæby, Voerså eller værste fald Hals. Men det afhænger af skippers vurdering ved vejrudsigten kl 05.45 og igen 08.45.

Efter fælles planlægning var vi igen blevet lidt tørre i halsen, og så var det tid til at besøge OrakelBar. Nok den mindste, enkleste og hyggeligste bar jeg har besøgt! Plads til vel max 20 gæster, tå vægge og gulv, og lige ud til vandet - fedt! Bartenderen var nevø til ejeren og skulle kun arbejde en uge her, så hjem til Århus og tjene penge, inden det gik mod Colombia og senere uddannelse til Kaospilot. Spændende mennesker man møder når man sejler! 

Flere har spurgt hvorfor jeg laver disse beretninger, så nu deler jeg hemmeligheden med omverdenen:

Det startede for år tilbage på et sommertogt, egentlig uden nogen speciel grund, og knap så omfangsrigt, men flere synes det var spændende at følge med, og når jeg møder folk selv flere måneder før sommertogt spørger de om jeg skal afsted, og om jeg vil berette fra togterne, så naturligvis - det gør jeg gerne! Håbet er naturligvis også at nogle finder det så spændende at de kommer med og oplever vores eventyr i egen person. 

Det er alle de store oplevelser man kan indfange og dele, som at sejle i et helt døgn, og de små men symbolske oplevelser, som da en havørn fløj helt tæt på os da vi kom nord for Hundested, eller de skæve kommentarer som visse besætningsmedlemmer kan komme med i tide og utide.. Alt dette, som gør sådan et sommertogt så mindeværdigt! 

"We can't direct the wind, but we can adjust the sails!"

» <link https: www.facebook.com vikingeskibetottar _blank external-link-new-window internal link in current>Facebook: Se alle Allans billeder og læs flere statusopdateringer om Ottars sommertogt på Ottars Facebook side. 


Oprettet af Besætningsmedlem Allan Jensen