- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
Brug kortet
Klik på ikonerne for at følge ruterne for sommerens sejladser:
Ottar er markeret med gul.
Skjoldungen er markeret med grøn
Helge Ask er markeret med rød.
Sommereventyr i historiske træbåde
Kunne du tænke dig at gå til vikingeskib, blive en del af et stærkt fællesskab og tage på sommereventyr i historiske træbåde?
Vikingeskibsmuseet har en stor samling af rekonstruktioner af vikingeskibe og traditionelle, historiske træbåde - herunder de tre skiber der tager på togt.
De bliver vedligeholdt og sejlet af frivillige medlemmer fra museets bådelaug.
Følg skibenes sommertogter
Hver sommer drager flere at museets rekonstruktioner ud på enten kortere togter i danske farvande eller længere togter over større havstrækninger.
Denne sommer kan du være heldig at møde tre af Vikingeskibsmuseets skibe i danske og tyske farvande og havne.
Skjoldungen på togt
Skjoldungen forventer at drage mod vikingehandelsbyen Hedeby ved den Tyske grænse og Swinoujscie i Polen, hvis vejr og vindforhold er optimale.
Ottar på sommertogt
Ottar sejler i år på togt for at træne sejlads udenfor fjorden og sejler derfor, hvor vinden fører dem hen.
Helge Ask på sommertogt
Helge Ask bliver også i det danske farvand og planlægger at sejle Sjælland rundt, med et særligt fokus på Smålandsfarvandet.